Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Efteruddannelse Fremmedsprog
birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

Må jeg få en sproglig indsprøjtning?

20. oktober 2014
Skrevet af_
Birgitte Thorn
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lad mig lægge ud med et synspunkt: Alle sproglærere bør med regelmæssige mellemrum komme på ophold i lande, hvor det sprog, de underviser i, tales som modersmål. Ideelt set bør disse arbejdsrelaterede ophold ske i form af kurser eller lærerudvekslinger frem for studieture, fordi man på sidstnævnte ofte ender med at gå i en stor klump og tale dansk under hele turen. Et godt alternativ eller supplement er, at skolen i Danmark åbner dørene for gæstelærere fra de relevante lande.

Og hvorfor er det så vigtigt, kunne man fristes til at spørge? Den grufulde sandhed er, at det daglige arbejde med eleverne gør dig dårligere. Så er det sagt. Din sproglige formåen som lærer vil uvægerligt bevæge sig nedad i forhold til det, du kunne, da du forlod universitetet (måske endda med et friskt udvekslingsophold i bagagen), så snart du skal undervise mennesker, der i sagens natur befinder sig på et langt lavere niveau. Har du mange 1.g-elever eller elever, der skal lære det pågældende sprog som helt nyt fremmedsprog, så står det endnu mere grelt til. Navnlig dit ordforråd lider: Du vænner sig til at bruge ord og formuleringer, som flertallet vil kunne forstå, og det er også ofte de samme ord, du ser gå igen, når du retter elevernes afleveringer. Som tiden går, falmer det ordforråd og de nuancer, du mestrede før.

Naturligvis er der i enhver klasse elever med stor sproglig begavelse, og enhver lærer kender sikkert også fornemmelsen af den synergieffekt, der opstår mellem lærer og klasse, når man har med en særligt talentfuld og interesseret klasse at gøre – så løfter alle sig automatisk, både elever og lærer. Men det ændrer ikke på, at flertallet af elever (naturligvis) ikke besidder et sprogligt niveau, der for alvor får læreren på tæerne og udfordrer denne på det rent sproglige.

Det er her, at besøg i udlandet og interaktion med native speakers kommer ind i billedet. At få en uges tid i et land, hvor man hver eneste dag skal bruge sit fremmedsprog, udtrykke sig klart, skabe nye netværk og bruge sin kulturforståelse, er en gave, hvis værdi ikke kan undervurderes. Personligt har jeg været så privilegeret at komme på både lærerudveksling, studietur, faggruppetur og kursus til steder som North Carolina, Washington D.C., Seattle, Skotland og England, og hver eneste gang har jeg haft fornemmelsen af, at ’den gamle cirkushest’ fra studietiden, hvor alt med relation til den engelsktalende verden per definition var fedt, vågnede igen. Pludselig er hverdagens slid med læreplaner, grammatiske bøjninger og retning af afleveringer sat på standby, og passionen for selve sproget får lov at få mere plads. Hver eneste gang er jeg vendt revitaliseret hjem (i hvert fald hvis man ser bort fra jetlag) med en fornemmelse af, at både ordforråd og kulturforståelse har fået et tiltrængt nøk opad. Og man kan slet ikke vente med at prøve noget af det af i den daglige undervisning.

Min pointe her er, at den uddannelse, du har med i bagagen, ikke er nok i sig selv. Selv fik jeg en fin uddannelse udi England og engelsk kultur med fra universitetet, inklusiv et semester i Nordengland, men USA vidste jeg ikke meget om, da jeg blev færdig. Jeg havde ganske vist læst om USA på studiet, men en reel forståelse for landets særegne kultur, historiske rødder og sproglige karakteristika har jeg først fået efterfølgende i kraft af de ture, jeg har været på for min skole. Som direkte resultat af dét er min undervisning i amerikanske emner blevet meget bedre. Og som et lille kuriosum kan jeg nu både undervise med autentisk britisk og amerikansk accent…

Naturligvis har vi alle et ansvar som undervisere for selv at holde os up to date, og flertallet tager da også på kurser i Danmark og læser fagligt relevant litteratur i fritiden. Men skolen kan ikke forvente, at den enkelte lærer ene og alene skal stå for sin egen sproglige efteruddannelse eller som en selvfølge sørger for at rejse rundt til samtlige relevante lande i ferierne. Og når man ser på alle de sidegevinster, der er ved skolens direkte eller indirekte interaktion med andre lande, er det efter min mening en investering, som i den grad kan betale sig. Man får dygtigere lærere, og måske også lærere, der har fundet gnisten igen, og det smitter af på eleverne derhjemme. De får lov at se deres lærer blomstre op rent fagligt, og de får måske også lejlighed til at snuse til verden udenfor i form af udenlandske gæstelærere på (gen)besøg.

Der er selvfølgelig en del arbejde i det. Der skal opspores relevante kurser, opdyrkes kontakter til partnerskoler eller lignende i udlandet, og den enkelte lærer skal søge om at komme af sted. Ikke alle skoler har samme mængde ressourcer til at prioritere dette område, for det kan være både dyrt og tidskrævende. Men min bøn ville være, at de i hvert fald prøvede. Selv har jeg gladelig brugt dele af mine ferieperioder på at komme af sted, ligesom jeg gerne lægger hus til engelsktalende gæstelærere i en uge. Som lærer er jeg villig til at gøre min del – hvis bare jeg må få min sproglige indsprøjtning.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Helene-Caprani-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kampen med maskinerne: Hvad gør vi med eksamen i fremmedsprog?

  • Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Der er brug for mere end almindelig førstehjælp!

  • Bodil-Marie-portraet_0-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kære minister: Der findes ikke hele og halve sprogfag

  • Dorthe-Schmittroth2b-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Skal sprogfagene reddes må gymnasiereformen fra 2005 på møddingen

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Debat Uddannelsespolitik

    Halvstuderet sproglig – halvstuderet naturvidenskabelig – kampen mod sprogfagenes deroute

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater