Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat GL's hovedbestyrelsesvalg
Burkhard_s_h

Lister eller ej: Det kommende valg til GL’s hovedbestyrelse er vigtigt!

11. januar 2022
Skrevet af_
Burkhard Sievers

Det kommende valg til GL’s nye hovedbestyrelse er en vigtig sag for alle medlemmer, også set i lyset af, at det ikke er mange år siden, GL ændrede valgperiodens længde fra to til tre år. Den nye hovedbestyrelse vil træde sammen den 1. august og sætte sit fingeraftryk på GL’s politik i de næste tre skoleår.

Valgkampen er skudt i gang med Mikael Busch’s debatindlæg her den 2.12.21, hvor han formulerer sine holdninger til GL’s listesystem.

De omkring 15.000 medlemmer i GL vil igen i år møde et valgsite med forskellige lister og på den måde bestemme sammensætningen af en ny hovedbestyrelse. Tolv nye medlemmer vil blive valgt, mens det 13. medlem som fast repræsentant for GL’s ikke fastansatte medlemmer vil fortsætte, indtil IFA-udvalget udpeger en ny repræsentant. Det sker ofte ganske hyppigt, hvis den aktuelle repræsentant enten bliver fastansat på et gymnasium eller får ansættelse udenfor sektoren. I begge tilfælde kan vedkommende ikke fortsætte.

Listerne er rammen for den måde, hovedbestyrelsen organiserer det daglige arbejde i bestyrelsen. På formøder og via anden kommunikation taler de valgte medlemmer med udgangspunkt i deres fælles listevalgplatform sammen og lægger en strategi, på møderne forsøger man derefter at opnå enighed. Det lykkes som regel ganske godt. GL er politisk set en organisation, der fremstår samlet, ikke splittet. Formanden kommer fra den største liste, liste 1, de to næstformænd fra hhv. liste 2 og liste 3. Især formandskabet står i de seneste år for et godt og konstruktivt samarbejde.

Denne struktur gør det vanskeligt i hovedbestyrelsen at stå alene, uden fast samarbejdspartner, hvilket bl.a. har betydet, at medlemmet for de ikke fastansatte i praksis tilslutter sig en af disse nuværende tre lister for at have et fungerende netværk. I mine aktive år har alle tre lister været i spil for de skiftende IFA-medlemmer. Flest har valgt liste 3, hvilket jeg er glad for.

Mikael Busch angriber i sit debatindlæg næstformand og listefører for liste 3, Anders Frikke, fordi Anders i et indlæg fra 2018 har diskuteret mulighederne for et andet valgsystem. Citatet, MB bruger, er revet ud af sammenhængen, fordi det kun var beskrevet som én, teoretisk, mulighed for at undgå skævheden i vores nuværende system. Danmarks Lærerforening sikrer via deres kredsopbygning, at deres styrelse er bredt sammensat, og ikke kun repræsenterer de store byer og byskoler. I GL sker det i praksis ved, at listerne ved deres kandidatopstilling sørger for en vis balance. Det fungerer nogenlunde, men ville ikke kunne forhindre en skæv sammensætning, hvor hovedbestyrelsen var domineret af kandidater fra de store byskoler og måske udelukkende fra stx.

Gymnasielærere er generelt ret så skeptiske og kritiske, når det gælder kollegaer fra andre skoler, så det er meget svært for en dygtig og afholdt lærer fra en lille provinsskole at gøre sig gældende i GL centralt. Nogle gange lykkes det alligevel, hvilket ikke mindst skyldes listesystemet. En populær spidskandidat kan med sine mange personlige- og listestemmer trække mindre kendte kandidater med ind i hovedbestyrelsen på samme måde, som vi har set det ved det netop overståede kommunalvalg, hvor det nogle steder krævede ganske få personlige stemmer at få den sidste plads. Tjek valgresultatet i Holbæk kommune, hvor borgmesteren fik over halvdelen af alle afgivne stemmer!

Mange GL-medlemmer finder listerne mærkelige og har svært ved at se meningen med dem. De stemmer bare alligevel, hvilket er hovedsagen. På skoler med én matrikel og et lærerværelse er stemmeprocenten ofte omkring de 90 %, på skoler med flere ungdomsuddannelser, flere fagforeninger og flere undervisningssteder er den markant lavere, så den samlende stemmeprocent ligger under 60 %.

Det ville være godt, hvis den sneg sig over de 60 denne gang.

Skal listesystemet afskaffes? Debatten er forsøgt rejst i GL’s øverste beslutningsorgan, repræsentantskabet. Her har alle tillidsrepræsentanter en plads, og alle vigtige afgørelser, fx love, skal behandles der. Lige nu ser det ikke ud til, at listerne vil forsvinde, selvom mange er trætte af et system, hvor det i perioder gælder om at profilere sig med uenigheder, frem for at understrege de fælles interesser og synspunkter, som alle lister i hovedbestyrelsen trods alt har.

Lad os føre en sober valgkamp og spille spillet, hvor vi hver især prøver på at forklare, hvorfor netop denne kandidat fra denne liste fortjener din stemme. Det skriver jeg mere om i et nyt debatindlæg. Selvom jeg ikke stiller op ved dette valg, har jeg en klar holdning til valgets ønskelige udfald.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Mikael Busch siger:
    12. januar 2022 kl. 6:47

    “Mikael Busch angriber i sit debatindlæg næstformand og listefører for liste 3, Anders Frikke”, skriver Burkhard Sievers, min kollega i hovedbestyrelsen. Det lyder voldsomt, men døm selv tonen i mit indlæg:
    https://gymnasieskolen.dk/skal-gl-listerne-afskaffes-maaske-men-ikke-paa-bekostning-af-det-direkte-medlemsdemokrati

    Log ind for at svare
  2. Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt siger:
    12. januar 2022 kl. 21:25

    Listerne virker ligegyldige for dig, for der er ikke de store konfliktlinjer internt mellem stx, hf og vuc medlemmerne

    For for os på hhx, htx og eux er det nemmere, at se nogle konfliktlinjer.:

    1. Hhx, htx og eux har i gennemsnit 5% mindre i løn end stx, hf og vuc. Svaret fra GL er, at tillidsrepræsentanterne må uddannes mere i forhandling. Men problemet er strukturelt og forhandlingskurser og klager til undervisningsministeriet hjælper ikke

    2. Hhx, htx og eux er på AC-overenskomsten, med ringere vilkår og bundet til akademikere i administrationen. Vi siger at vi må over på en fælles overenskomst, men GL vil ikke risikere vilkårene for stx, hf og vuc.

    3. Hhx, htx og eux er ledet af bestyrelser rettet mod de gamle handelsskoler og tekniskskole, med medlemmer HK, Dansk Metal, Dansk Industri osv. og ofte uden én eneste, der taler for Hhx, htx og eux. Vi siger det skal være GLs centale mål, at tale om det. Vi får at vide, at det emne har GL talt om engang.

    Du har ret i, at de tre nuværende lister virker overflødige, for hvad har de at diskutere? Men listesystemet er ikke overflødigt, hvis vi får nogle lister der repræsenterer nogle, som er adskildt fra resten af fagforeningen af nogle store konfliktlinjer.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Jesper Breining
    Debat

    Dunkle valgregler skaber demokratisk problem op til HB-valget

  • Jesper Breining

    Dunkle valgregler skaber demokratisk problem op til HB-valget

  • fullsizeoutput_5b

    Hvem bliver GL’s nye formand?

  • Asger Boe Wille sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik

    GL skal have en ny formand

  • Jesper Breining Sanne Bjerre-Hyldgaard
    Overenskomst Uddannelsespolitik

    Vi er på samme hold: Nej tak til A- og B-opdeling af gymnasielærere

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater