Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Fremmedsprog
Sigrid MA

Kan det virkelig være rigtigt?

7. juni 2018
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen

Af kærlighed til fremmedsprog til behagelig overvejelse – ikke mindst blandt politikerne

Talen om at erstatte alle små, fremmede sprog med amerikansk-engelsk og spansk må være en eksotisk tanke – sået, mens politikerne tog sig en lur.
Hvis ikke opfordrer jeg til en offentliggørelse af, hvilke ”små” og fremmede sprog, politikerne ønsker skrevet på listen over ”Uddøde sprog”! Så vi kan indstille os på et liv i andedammen – eller tage flugten.
Frygten eller rædslen for, at dansk skulle uddø er minimal, men frygten og rædslen for at andre ”små”, fremmede sprogfag skal uddø, er reel. Efter sigende adskiller helvede, skærsilden og Himmelen sig fra hinanden som håbløshed, fortvivlelse og tryghed. Jeg er næsten nået til stadiet håbløsheden, for UVM´s tal fortæller mig den barske sandhed:
Der var 42 studenter med engelsk, fransk og tyskB og 33 med engelsk, spansk og franskA, vel at mærke ud af 27.000 mulige (stx, 2017).
Det er sikkert og vist, at når pengene klinger i kisten, når skolernes ledelser ønsker at optimere summen af taxameterkroner, så reducerer de valgholdene, herunder sprogholdene. Ulykkeligvis er der en sammenhæng mellem flere penge og færre fremmedsprogshold.
Jeg opfordrer alle, der kan og vil forsvare de ”små” fag om at sende en hilsen til politikerne med ordene: ”Jeg er tilhænger af sprog. Derfor skal der tages konkret stilling, hvis politikerne vil redde fortsættersprogene og øvrige fremmedsprog. Da skolerne styres af taxametret, opfordrer jeg til, at man opretter et sprogtaxameter med konkrete sprogmål, om ikke andet så i en forsøgsperiode på 5 år.”
Politikerne kan eller vil tilsyneladende ikke forsvare de ”små” fag på universiteter og professionshøjskoler, og de kan eller vil heller ikke gerne blande sig i og forsvare de ”små” sprogfag i de gymnasiale uddannelser. Men hvorfor? Hvorfor lammes politikerne ved ordet ”selveje”?
Det kan ikke være rigtigt, at politikerne lader stå til i selvejets navn? Det kan ikke være rigtigt, at vi ikke har en konkret sprogstrategi, der gør os i stand til at forstå og tale med vores nærmeste naboer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • jakob_solvhoj-fotograf_steen_brogaard

    Tak for 10 spændende anbefalinger om sprog

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Genvejen til internationalisering

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Må jeg få en sproglig indsprøjtning?

  • picture-27-1337764651.jpg

    Et svigt

  • Billede-28.05.2025-kl.-14.03-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os tale om det relevante 

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater