Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
picture-27-1337764651.jpg

Et svigt

15. oktober 2012
Skrevet af_
Marie Krarup
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Danskernes kendskab til fremmedsprog forfalder.

 

 

Vi bliver godt nok bedre til engelsk, men tysk og fransk forfalder. Det er en trist udvikling, som burde bekymre undervisningsministeren. Men det gør det tilsyneladende ikke. Hun og uddannelsesministeren var for nogle uger siden indkaldt til samråd i deres respektive udvalg angående en national sprogstrategi. En sådan har man ønsket at udforme, men det er ikke sket. Det ærgrer oppositionen. Især fordi der er kommet en række gode anbefalinger fra en arbejdsgruppe, der har arbejdet med uddannelse i fremmedsprog.

På gymnasieområdet tegner der sig følgende billede: meget få elever vælger flere sprog end det højst nødvendige, og der er næsten ingen, der har mere end to fremmedsprog. Især tysk og fransk er trængte. Hvor der før reformen var 41 %, der have tre eller fire fremmedsprog i det almene gymnasium er der nu kun 3 %, der har det.

Der er kommet en række anbefalinger til, hvad man kan gøre for at rette op på forholdene. Sproggruppen foreslår blandt andet:

  • – at nærliggende gymnasier samarbejder om udbud og oprettelse af de små sprog
  • – at sprog i højere grad indgår i studieretningerne
  • – at der indføres bonus for mange sprog
  • – at der indføres tilskud til holddannelse for små sprog og studieretninger
     

De fleste forslag er gode. Dog mener jeg, at det afgørende forslag – reduktion i antallet af studieretninger – mangler. De færreste elever har simpelthen ikke lyst til at tage meget svære fag, hvis de kan undgå det. Tysk og fransk er svære fag og derfor er det en god ide at pakke dem med andre fag, så man ikke kan undgå dem, hvis man ønsker en sproglig studentereksamen.
Nogle af de andre forslag har med samarbejde mellem gymnasier at gøre. Det er en god ide, men desværre er det jo sådan, at det nuværende taxameter-system gør skolerne til hinandens konkurrenter, hvorved samarbejdet bliver svært at gennemføre. Det gælder jo om at tiltrække og fastholde flest elever, – og hvorfor så samarbejde med et nærliggende gymnasium om at oprette et tyskhold ved at sende 5 elever derover? Så mister skolen jo dyrebare taxameter-kroner!

Forslaget om at give tilskud til små hold har også med taxameter-systemet at gøre. Systemet i sin nuværende form præmierer store klasser (fordi enhedsomkostningen reduceres ved stordriftsfordele, men tilskuddet pr. elev er den samme). Det ville derfor være godt, som sproggruppen foreslår, at tænke tilskud til små hold ind i systemet.

Det er ærgerligt, at ministeren ikke er gået i gang med at gøre noget for at modvirke forfaldet i sprogfagene, men det er endnu mere ærgerligt, at der er indført systemer, der i den grad forringer gymnasierne. Det alt for store udbud af studieretninger forfører eleverne til af magelighed at vælge for lette uddannelser. Og taxameter-systemet forfører rektorerne til at understøtte udviklingen ved at sammensætte tiltrækkende og lette studieretninger for at konkurrere om antallet af elever. Der står simpelthen kvantitet og ikke kvalitet på lystavlen. Desværre!

Ministeren burde nedsætte en gruppe til at kulegrave gymnasiet og til at komme med forslag til, hvordan man kan lave et system, der kan fremme kvalitet i stedet for kvantitet. Det skal ikke kunne afvises, at sådanne forslag ville ligne gymnasiet før reformen af 2005 og før selvejet og taxametersystemet! Men det kan jo også være, at der kan udtænkes andre systemer, der i lige så høj grad kan understøtte kvalitet.

Det gælder om at komme i gang med arbejdet. Og så tage det alvorligt, når det er færdigt. I stedet for – som med sprog-anbefalingerne bare at trække på skuldrene. For det er et svigt!

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • 2-1-Mikael-Busch-.jpg
    Debat

    Er alle fremmedsprog lige vigtige?

  • No image
    Debat

    Sprog er nøglen til verden

  • No image
    Debat

    GL og Danske Gymnasier har blinde vinkler i deres udspil til en reform af studieretningerne: Danmark har brug for alle gymnasieskolens fremmedsprog

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    1.000 elever tager ikke fejl

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater