Inspiration
Hvorfor tage på kursus? Hvorfor er det vigtigt, at musiklærere ikke bare underviser i musik, men også udøver musik?
Træer spejler sig i Gudenåen, og kastanjerne ligger på plænen foran Ry Højskole. Der er efterårskursus for musiklærere, og 50 af os er flyttet ind på skolen i tre dage.
I salen er der opstillet seks trommesæt i rundkreds, i samtlige hjørner af højskolen ligger sorte flightcases, som hører til alle de guitarer, saxofoner, horn osv. som er medbragt hjemmefra, og der udveksles noder og apps og tips og erfaringer fra dagliglivet derhjemme.
Hvem har lavet Moulin Rouge som musical? Laver I juleafslutning i en kirke – og kommer de elever så, som har et andet religiøst tilhørsforhold? Hvordan vurderer man en groove til 12? Hvem har gode erfaringer med at arbejde med sangskrivning som kreativ proces? Har du gode ideer til SRP i musik og fransk?
Der er masser at snakke om, programmet er stramt, og tiden flyver. Kursets indhold er et mix af foredrag med højt lix-tal og akademisk tyngde, workshops med direkte undervisningsrelevans og en stribe workshops, hvor det udøvende er centralt.
Sidstnævnte udmønter sig i en afslutningskoncert, hvor seks orkestre spiller i omegnen af 20 numre.
Det første orkesters fokus er "rotation" (dvs spil et instrument, du ikke kan)
Det næste spiller "jazz-improvisation for begyndere," og publikum swinger med.
Herefter udfordrer Balkanorkesteret tilhørerne med skæve taktarter som f.eks. 9/8 og 10/4. Beatet vender så tilbage til noget mere velkendt med funk-bandet, og til sidst koger dansegulvet, da salsaorkesteret spiller deres to numre.
Efter tre dage spredes folk til hele Danmark, og med i bagagen ligger noter fra foredrag om kreativitet og om passionsmusik, der ligger fede korarrangementer og noter fra workshop om sangskrivning, der ligger et kompendium om vurderingskriterier ved skriftlig eksamen, og i lommen ligger der måske et par kastanjer, som man har samlet op nede i haven.
Hvorfor tage på kursus? Hvorfor er det vigtigt, at musiklærere ikke bare underviser i musik, men også udøver musik? Kan det gøre os til bedre gymnasielærere?For mig at se er svaret indlysende: Ja da! Og argumenter er der mange af: Det korteste lyder vist, at når man holder af sit fag, når man synes, at det her fag bare har så meget at byde på, og når man bobler af ideer efter sådan et par dage, så afspejles det, når man igen møder sine egne elever.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode