Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Efteruddannelse
picture-229-1350552454.jpg

Inspiration

18. oktober 2012
Skrevet af_
Christine Halse
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvorfor tage på kursus? Hvorfor er det vigtigt, at musiklærere ikke bare underviser i musik, men også udøver musik?

Træer spejler sig i Gudenåen, og kastanjerne ligger på plænen foran Ry Højskole. Der er efterårskursus for musiklærere, og 50 af os er flyttet ind på skolen i tre dage.

I salen er der opstillet seks trommesæt i rundkreds, i samtlige hjørner af højskolen  ligger sorte flightcases, som hører til alle de guitarer, saxofoner, horn osv. som er medbragt hjemmefra, og der udveksles noder og apps og tips og erfaringer fra dagliglivet derhjemme.

Hvem har lavet Moulin Rouge som musical? Laver I juleafslutning i en kirke – og kommer de elever så, som har et andet religiøst tilhørsforhold? Hvordan vurderer man en groove til 12? Hvem har gode erfaringer med at arbejde med sangskrivning som kreativ proces? Har du gode ideer til SRP i musik og fransk?

Der er masser at snakke om, programmet er stramt, og tiden flyver. Kursets indhold er et mix af foredrag med højt lix-tal og akademisk tyngde, workshops med direkte undervisningsrelevans og en stribe workshops, hvor det udøvende er centralt.

Sidstnævnte udmønter sig i en afslutningskoncert, hvor seks orkestre spiller i omegnen af 20 numre. 
Det første orkesters fokus er "rotation" (dvs spil et instrument, du ikke kan)
Det næste spiller "jazz-improvisation for begyndere," og publikum swinger med.
Herefter udfordrer Balkanorkesteret tilhørerne med skæve taktarter som f.eks. 9/8 og 10/4. Beatet vender så tilbage til noget mere velkendt med funk-bandet, og til sidst koger dansegulvet, da salsaorkesteret spiller deres to numre.

Efter tre dage spredes folk til hele Danmark, og med i bagagen ligger noter fra foredrag om kreativitet og om passionsmusik, der ligger fede korarrangementer og noter fra workshop om sangskrivning, der ligger et kompendium om vurderingskriterier ved skriftlig eksamen, og i lommen ligger der måske et par kastanjer, som man har samlet op nede i haven.

Hvorfor tage på kursus? Hvorfor er det vigtigt, at musiklærere ikke bare underviser i musik, men også udøver musik? Kan det gøre os til bedre gymnasielærere?For mig at se er svaret indlysende: Ja da! Og argumenter er der mange af: Det korteste lyder vist, at når man holder af sit fag, når man synes, at det her fag bare har så meget at byde på, og når man bobler af ideer efter sådan et par dage, så afspejles det, når man igen møder sine egne elever.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Ud og se – Om et helt særligt kursus i udlandet

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Må jeg få en sproglig indsprøjtning?

  • Anne_Boie J Ny

    Fra den anden side af eksamensbordet

  • 26A61C21-E58F-43A4-BAAF-0BDE3F984D48_4_5005_c
    Debat Karriere

    Vores efteruddannelse er under heftigt pres

  • Morten Henriksen
    Undervisning

    Efteruddannelse og den dybe tallerken

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater