Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Efteruddannelse
picture-229-1350552454.jpg

Inspiration

18. oktober 2012
Skrevet af_
Christine Halse
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvorfor tage på kursus? Hvorfor er det vigtigt, at musiklærere ikke bare underviser i musik, men også udøver musik?

Træer spejler sig i Gudenåen, og kastanjerne ligger på plænen foran Ry Højskole. Der er efterårskursus for musiklærere, og 50 af os er flyttet ind på skolen i tre dage.

I salen er der opstillet seks trommesæt i rundkreds, i samtlige hjørner af højskolen  ligger sorte flightcases, som hører til alle de guitarer, saxofoner, horn osv. som er medbragt hjemmefra, og der udveksles noder og apps og tips og erfaringer fra dagliglivet derhjemme.

Hvem har lavet Moulin Rouge som musical? Laver I juleafslutning i en kirke – og kommer de elever så, som har et andet religiøst tilhørsforhold? Hvordan vurderer man en groove til 12? Hvem har gode erfaringer med at arbejde med sangskrivning som kreativ proces? Har du gode ideer til SRP i musik og fransk?

Der er masser at snakke om, programmet er stramt, og tiden flyver. Kursets indhold er et mix af foredrag med højt lix-tal og akademisk tyngde, workshops med direkte undervisningsrelevans og en stribe workshops, hvor det udøvende er centralt.

Sidstnævnte udmønter sig i en afslutningskoncert, hvor seks orkestre spiller i omegnen af 20 numre. 
Det første orkesters fokus er "rotation" (dvs spil et instrument, du ikke kan)
Det næste spiller "jazz-improvisation for begyndere," og publikum swinger med.
Herefter udfordrer Balkanorkesteret tilhørerne med skæve taktarter som f.eks. 9/8 og 10/4. Beatet vender så tilbage til noget mere velkendt med funk-bandet, og til sidst koger dansegulvet, da salsaorkesteret spiller deres to numre.

Efter tre dage spredes folk til hele Danmark, og med i bagagen ligger noter fra foredrag om kreativitet og om passionsmusik, der ligger fede korarrangementer og noter fra workshop om sangskrivning, der ligger et kompendium om vurderingskriterier ved skriftlig eksamen, og i lommen ligger der måske et par kastanjer, som man har samlet op nede i haven.

Hvorfor tage på kursus? Hvorfor er det vigtigt, at musiklærere ikke bare underviser i musik, men også udøver musik? Kan det gøre os til bedre gymnasielærere?For mig at se er svaret indlysende: Ja da! Og argumenter er der mange af: Det korteste lyder vist, at når man holder af sit fag, når man synes, at det her fag bare har så meget at byde på, og når man bobler af ideer efter sådan et par dage, så afspejles det, når man igen møder sine egne elever.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Ud og se – Om et helt særligt kursus i udlandet

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Må jeg få en sproglig indsprøjtning?

  • Anne_Boie J Ny

    Fra den anden side af eksamensbordet

  • Mads-Knigge.jpg
    Debat

    Nye elevtyper kræver nyt tværfaglige samarbejde

  • 26A61C21-E58F-43A4-BAAF-0BDE3F984D48_4_5005_c
    Debat Karriere

    Vores efteruddannelse er under heftigt pres

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater