Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Efteruddannelse
Anne_Boie J Ny

Fra den anden side af eksamensbordet

24. juni 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Efteruddannelsen har været horisontudvidende og berigende, hvor jeg har været sammen med andre end gymnasielærere. Det har været en fornøjelse at møde engagerede forskere og undervisere indenfor IKT og læring.

Mens jeg skriver dette, sidder jeg og venter på at komme til eksamen – med sommerfugle i maven og hvad dertil hører. Det er den afsluttende eksamen på masterstudiet i IKT og læring, og jeg skal forsvare mit masterprojekt om kemi som almendannende og it-baseret fag på stx.

Det har været nogle lærerige og milepælsflyttende år. Første og største milepæl, jeg mødte, var da vi læste og diskuterede læringsteorier lige efter studiestart. Jeg troede, at jeg var god til at reflektere over min egen undervisning, men det var lidt af en øjenåbner at reflektere i forhold til forskellige teorier sammen med studiekammerater med mange forskellige undervisningsrelaterede jobs. Det viste sig, at der er mange flere måder at undervise på, end jeg havde forestillet mig. Og da jeg først fandt mit eget læringsteoretiske ståsted, fik det store konsekvenser for min undervisning: Jeg blev nødt til at praktisere det, jeg troede på, og det ændrede alt.

På studiet har jeg blandt andet arbejdet med projekter indenfor virtuel undervisning, videndeling på gymnasier, udvikling af kurser i elevaktiverende og it-baseret undervisning, e- og i-bogsdesign, sociale medier og digital dannelse. Alt er blevet afprøvet og videreudviklet i min egen praksis som gymnasielærer og gymnasiekonsulent, og jeg er bestemt ikke færdig med at lære nyt.

Jeg startede på studiet, fordi jeg efter mere end 10 år som gymnasielærer (og før det et par år som folkeskolelærer) var begyndt at kede mig i jobbet, selvom jeg elsker at undervise. Det var blevet for rutinepræget, den samme trummerum år efter år – trods reformen i 2005. Jeg trængte til, at der skulle ske noget. Skulle jeg læse et tredje fag, skulle jeg skifte job, skulle jeg noget helt andet? Jeg valgte master i IKT og læring fordi jeg syntes, at jeg vidste for lidt om begge dele, fordi jeg gerne ville kvalificere min praksis, og fordi det ikke kun var for gymnasielærere. Det tiltalte mig også, at studiet var it-baseret og kollaborativt, hvilket var en skarp kontrast til min studietid på Københavns Universitet.

Jeg har været utrolig glad for studiet. Det har været en fornøjelse at møde engagerede forskere og undervisere indenfor IKT og læring, og det har været horisontudvidende og berigende også at være sammen med andre end gymnasielærere.

Det er en stor glæde at få lov til at efteruddanne sig. Det kan anbefales. Det har kostet masser af fritid, men til gengæld har det givet ny energi, engagement og overbevisning, og jeg har fået arbejdsglæden mangefold tilbage.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Ud og se – Om et helt særligt kursus i udlandet

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Må jeg få en sproglig indsprøjtning?

  • picture-229-1350552454.jpg

    Inspiration

  • Mads-Knigge.jpg
    Debat

    Nye elevtyper kræver nyt tværfaglige samarbejde

  • 26A61C21-E58F-43A4-BAAF-0BDE3F984D48_4_5005_c
    Debat Karriere

    Vores efteruddannelse er under heftigt pres

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater