Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
DebatKarriere Efteruddannelse
26A61C21-E58F-43A4-BAAF-0BDE3F984D48_4_5005_c

Vores efteruddannelse er under heftigt pres

22. november 2021
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Gymnasielærerne får for lidt efteruddannelse. Vi får færre kursustimer end tidligere, og vilkårene er vidt forskellige fra skole til skole og fra lærer til lærer. Nogle får endda at vide af ledelsen, at på deres skole bliver der slet ikke givet tid eller midler til efteruddannelse, selvom et sådant forhåndsafslag er i strid med overenskomsten.
Coronanedlukningen har naturligvis skruet voldsomt ned for efteruddannelse i 2020-’21, men det er ikke hele forklaringen. Samtidig betyder de mange aflyste kurser i perioden, at der nu er et kraftigt efterslæb i efteruddannelse, som må tages alvorligt. Det gælder ikke mindst på det erhvervsgymnasiale område, hvor efteruddannelsen halter mest.

GL’s seneste undersøgelse om efteruddannelse viser, at blot 48 procent af gymnasielærerne deltog i efteruddannelse i ’21, mod cirka 70 procent i både ’13, ’16 og ’19. På erhvervsgymnasierne er andelen helt nede på 31 procent. To tredjedele af de lærere, der ikke har fået efteruddannelse, angiver nedlukningen som den primære årsag, mens en tredjedel peger på manglende tid. Det harmonerer desværre alt for godt med vores andre undersøgelser, der viser, at vi som stand er voldsomt tidspresset. Det kan ikke passe, at vi oven i det pres også skal betale med vores efteruddannelse.
Går man dybere ned i besvarelserne, tegner der sig et endnu mere dystert billede. Flere fortæller, at hvis de tager efteruddannelse, tæller det ikke med i timeregnskabet: ’Alting giver 1680 på min skole’, ’Der skal jo bare løbes det hurtigere, når man kommer hjem’, ’Planlægningsmæssigt er alt bare overslagsregning’. Står man i den situation på sin skole, kan det ikke undre, at efteruddannelsen er et af de første ofre, når man skal få arbejdslivet til at hænge sammen.

Hver femte lærer fortæller endda, at de slet ikke har modtaget efteruddannelse de sidste tre år! Af dem angiver hele 45 procent, at de ikke selv kan finde tiden, mens 18 procent kan fortælle, at det er ledelsen, der ikke vil give tid – eller midler – til efteruddannelse. Det er naturligvis ikke acceptabelt, at ens mulighed for efteruddannelse afgøres vilkårligt af, hvilken ledelse man har.
Hvilken type efteruddannelse efterspørger lærerne så? Langt de fleste, 79 procent, ønsker at blive ajourført i deres fag, og det lykkes for 59 procent. Derfor er det en skam, at de faglige foreninger, der udbyder en lang række af de efterstræbte kurser, også kan melde om store udfordringer med at skabe tid til arbejdet. Langt fra alle medlemmer af de faglige foreningers bestyrelser får tildelt tid eller endsige plads i skemaet til at udføre dette vigtige arbejde.
Samtidig er de faglige foreningers kurser under pres fra FIP. På sidste møde i GL’s Pædagogiske Samarbejdsudvalg kunne flere foreninger fortælle, hvordan deltagelse i FIP opsuger mange læreres tid til efteruddannelse. GL’s undersøgelse viser tilsvarende, at mange angiver FIP – eller andre kurser, som ledelsen har bestemt – som deres eneste efteruddannelse. FIP er naturligvis ikke i sig selv et problem, men de er langt fra dækkende for det indhold og de kompetencer, som gymnasielærere efterspørger. Efteruddannelse kan ikke alene være et spørgsmål om arbejdsgiveres eller ministeriers aktuelle fokuspunkter.

De årlige MUS-samtaler, der er et logisk sted at rejse spørgsmålet om efteruddannelse, bliver ikke i tilstrækkelig grad brugt til det. 48 procent har ikke diskuteret efteruddannelse på MUS i ’21, og 9 procent har ikke engang deltaget i MUS de sidste 3 år…! Der er ledelser derude, der burde sidde med røde ører – og det er en sag for tillidsrepræsentanten og GL-klubben at rejse spørgsmålet om ikke bare MUS, men efteruddannelse i det hele taget, lokalt. Efteruddannelse skal ikke være en individuel udfordring, men en kollektiv opgave, og vi må arbejde for at finde gennemsigtige og retfærdige modeller for tildeling af den. Det pres skal GL centralt også være med til at lægge.

Helene Caprani, medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1
Anne Sophie Huus Pedersen, medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Morten Henriksen
    Undervisning

    Efteruddannelse og den dybe tallerken

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Ud og se – Om et helt særligt kursus i udlandet

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Må jeg få en sproglig indsprøjtning?

  • Anne_Boie J Ny

    Fra den anden side af eksamensbordet

  • picture-229-1350552454.jpg

    Inspiration

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater