Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Innovation
picture-2559-1408607394

Innovation og infrastruktur i Japan

15. september 2014
Skrevet af_
Jesper Beckman
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Olympiaden i Tokyo i 2020 forventes – ligesom Olympiaden i Tokyo i 1964 – at stimulere nye innovationer, måske specielt med henblik på infrastruktur.
I den forbindelse, så er en vigtig nyere japansk innovation Onigiri お握り ikke med på listen over de 100 japanske innovationer, der har bidraget mest til den økonomiske vækst i Japan siden 2. verdenskrig http://koueki.jiii.or.jp/index.html.

Onigiri passer dog som fod i hose med Konbini, der er med på listen.
Konbini er en forkortelse for Convenience store (nærbutik). Den japanske Konbini, hvor 7-Eleven udgør den største kæde, er idag en væsentlig del af japansk infrastruktur.
Onigiri er en traditionel mellemmad i form af en bolle af kogte ris med en smagstilsætning. Desuden er den ofte foldet ind i et stykke tang, så man undgår klistrende ris på fingrene. Det er der ikke den store innovation i. Det innovative ligger i at få ført denne traditionelle mellemmad ind i en moderne storbykulturs forjagede dagligdag ved hjælp af en raffineret emballage. Emballagen er endda så raffineret, at udlændinge skal på et kortere kursus for at lære at pakke bollen ud. Og det på trods af, at der er en udførlig vejledning med illustrationer på pakken. Problemet er, at foldes tangen om risene og emballeres, så bliver tangen blød og ubehagelig, og resultatet minder om en slatten hamburger. Den elegant foldede emballage sørger dels for at holde ris og tang adskilt under opbevaring, dels for at emballagen ved tre enkle greb kan fjernes, så bollen er lækker og spiseklar. Lidt nedsættende kaldes denne praktiske risbolle Konbini onigiri.
Tegnet 術 i 技術革新 (innovation) møder vi også i f.eks Ninja teknik 忍術 og kamp teknik 武術 eller kunst 美術. Tegnet kombinerer 行 og 朮. 行 forestiller et vejkryds. 朮 forestiller et dyr med magisk kraft. Tegnet 術 referer til en ceremoni, der blev udført ved en krydsende færdselsåre, for at få lidt hjælp til at afgøre, om en mission skal fortsætte eller afbrydes.
Tegnet 述 kombinerer 彳, 止 og 朮. Tegnet 述 adskiller sig fra 術 ved et tilføjet 止. 止 er et aftryk af venstre fod. Tegnet 述 meddeler, at resultatet af ceremonien blev, at missionen fortsætter. Tegnet 述 betyder idag at meddele.

Link til site (10 år gammel!) på engelsk.
http://www.tjf.or.jp/eng/content/japaneseculture/28konbini.htm
Link til site på japansk:
http://koueki.jiii.or.jp/innovation100/innovation_detail.php?eid=00025&test=open&age=high-growth

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • bloggerrita_ny

    Fremtiden spirer i 3.y på Randers Statsskole

  • picture-2559-1408607394.jpg

    Innovation og økonomisk vækst i Japan

  • idegen samfcup evablog

    I samfundsinnovationens tegn

  • picture-662-1361369000

    Problem eller mulighed?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater