Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Innovation
picture-2559-1408607394.jpg

Innovation og økonomisk vækst i Japan

21. august 2014
Skrevet af_
Jesper Beckman
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Japan er kendt for sine mange innovationer. Innovation hedder på japansk 技術革新. Det udtales gijutsu-kakushin og betyder teknik-reform. De kan være enkle og naturlige, dristige og utrolige, og til tider meget kulturelt betingede.

Et institut i Japan – Japan Institute for Invention and Innovation – er nu igang med et forsøg på at opstille en liste over de 100 japanske innovationer, der har bidraget mest til den økonomiske vækst i Japan siden 2. verdenskrig.

Det er naturligvis et umuligt, uafsluttet projekt, men alligevel meget interessant. Det trækker en masse oplysninger frem af mørket, viser en forbavsende diversitet, og belyser det komplicerede samspil imellem innovation og økonomisk vækst.

Instituttet bruger flere forskellige metoder – internet baserede afstemninger, ekspert vurderinger, diskussionsfora, m.m. – og kombinerer det med en bred vifte af oplysninger om kandidaterne.

For nylig offentliggjorde instituttet sit foreløbige resultat. De er nu nået frem til en liste med 38 innovationer. Og heraf er udvalgt en Top10 liste. Top10 listen er ikke rangordnet, men ordnet efter årstal.

1950     Endoskop 内視鏡 
1958     Instant Ramen  インスタントラーメン 
1963     Manga, Anime  マンガ・アニメ 
1964     Shinkansen  新幹線 
1970     Toyota Produktions System トヨタ生産方式 
1979     Walkman ウォークマン® 
1980     Washlet ウォシュレット®  
1983     Hjemmespilkonsol  家庭用ゲーム機・ゲームソフト 
1993     Lysdiode  発光ダイオード 
1997     Hybridbil  ハイブリッド車

Som det fremgår, dækker listen bredt. Her er tekniske instrumenter – Endoskop, Lysdiode – transportmidler – Shinkansen, Hybridbil – Fast Food – Instant Ramen – personlige hjælpemidler – Walkman, Washlet, Spilkonsol – produktionssystemer – Toyota Produktions System – og kultur produkter – Manga, Anime.

Links til sites på engelsk om listen:

  • newsonjapan.com
  • japantimes.co
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • bloggerrita_ny

    Fremtiden spirer i 3.y på Randers Statsskole

  • picture-2559-1408607394

    Innovation og infrastruktur i Japan

  • idegen samfcup evablog

    I samfundsinnovationens tegn

  • picture-662-1361369000

    Problem eller mulighed?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater