Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
anvendelsesorienteret undervisning Innovation It i undervisning
Anne Boie Johannesson

Læring uden for boksen

23. november 2016
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg hørte Bill Rankin, et af de store navne inden for it i undervisningen, holde oplæg i sidste uge. Endnu en gang blev jeg bekræftet i, at nysgerrighed, lyst til at lære samt kreative og innovative kompetencer er vigtige i fremtiden.

Rankin advarede mod at skabe en gymnasieskole for gennemsnitseleven. For der er nemlig ikke nogen, der er gennemsnitlige. Han illustrerede det med et eksempel fra det amerikanske militær, der efter Anden Verdenskrig pludselig havde mange flystyrt, tilsyneladende af uforklarlige årsager, nogle gange flere på samme dag.

Det viste sig, at det var, fordi cockpittet var designet efter en gennemsnitspilot mht. højde, vægt, armlængde, synsfelt osv. Men ingen er gennemsnitlige på alle parametre samtidig, så reelt passede cockpittet ikke til nogen. Og fordi flyene var blevet hurtigere, medførte det styrt.

I stedet for skoler for gennemsnitselever, bør skolerne kunne rumme forskelligheder. Vores job er at vise eleverne det mål, de skal nå, ikke at føre dem ad en bestemt vej. Vi skal skabe rammer, som elever kan udfolde sig forskelligt i efter evner og interesser, og lade dem bidrage med det, de er gode til.

Det handler om at gøre eleverne til producenter, ikke kun til passive konsumenter. Der, hvor man lærer mest, er nemlig, når man skal omsætte sin viden til et produkt, der skal bruges af andre. Eleverne skal arbejde med emner, der engagerer og motiverer dem. De skal ikke bare arbejde hen imod at klare sig godt til eksamen.

Nogle gange tænker vi for traditionelt i fagene: Man skal starte fra en ende af og så bygge ovenpå, og når man en gang ved nok, kan man begynde at anvende den faglige viden til at belyse relevante problemstillinger. Vejen er med andre ord vigtig og styrende.

I mit eget fag, kemi, er der fx traditioner, der siger, at det er nødvendigt først at vide alt om atomets opbygning, derefter om det periodiske system, så om forskellige typer af kemiske bindinger og så… og så når vi aldrig til det virkeligt spændende og anvendelsesorienterede. Det er ærgerligt. Hvorfor ikke starte midt i det hele, og så tilegne sig den relevante faglige viden, efterhånden som man får brug for den? Mine erfaringer siger, at eleverne sagtens kan klare det, de bliver faktisk dygtigere, og de er langt mere motiverede og engagerede undervejs.

Ranking gav dette eksempel på den traditionelle tankegang i fagene: Det svarer til denne opbygning af et kursus i madlavning: Den første uge undervises der i skeers design og funktion. I uge 4 går vi videre til knivene, i uge 8 til gryder og stegepander, og endelig, i kursets sidste uge, kommer vi til, hvad et komfur er, og hvordan det virker. Vi når altså aldrig til faktisk at lave mad. Eleverne ville have mere glæde af at blive kastet ud i madlavningen og så tilegne sig den relevante viden undervejs.

Rankin blev til sidst spurgt om, hvad han tænkte om Hattie og synlig lærings-bølgen. Han var meget klar: “I hate measuring things”, fordi de interessante ting i undervisning ikke kan måles, og fordi målinger medfører, at vi underviser, så eleverne kan klare testen, ikke så de lærer de relevante ting. Han afsluttede med at sige: “Please don’t do what we have done to education in the past 20 years”, med henvisning til at måle og veje alt.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Martin-Hamann.png
    Debat

    Naturlig intelligens er fortsat in

  • Debat

    Grønt iværksætteri motiverer HF-elever til at lære naturvidenskab

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater