Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Innovation
idegen samfcup evablog

I samfundsinnovationens tegn

8. maj 2013
Skrevet af_
Eva Borchorst Mejnertz
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

D. 8. maj står i samfundsinnovationens tegn. 1500 elever fra 25 gymnasier landet over har nemlig deltaget i SamfCup, som nu kulminerer med den afgørende finale på Christiansborg.

D. 8. maj står i samfundsinnovationens tegn. 1500 elever fra 25 gymnasier landet over har nemlig deltaget i Samfcup, som nu kulminerer med den afgørende finale på Christiansborg. Her udvælger et bredt opbud af politikere og eksperter det bedste projekt under det overordnede emne: Bæredygtighed.

De indledende runder spår om nytænkning via processer, der involverer sammensætning på tværs af fagområder, gentænkning og forestillingsevne. De første runder har fundet sted på landets gymnasier og til regionalfinalerne bl.a. på Rådhuset i Aarhus.

Af de mange spændende projekter kan nævnes finalisterne fra Aarhus Katedralskole og Egå Gymnasium, som begge gik videre fra regionalfinalen i Aarhus. 

Eleverne fra Aarhus Katedralskole vil benytte logikken fra cigaretpakkerne til at skabe bedre kår for grundvandet. De har dokumenteret, at oplysningskampagnen på cigaretpakkerne har en reel effekt og har derfor benyttet denne logik til også at oplyse om økologiske varers positive effekt på grundvandet. Tanken bag er, at forbrugerne vil vælge økologi, hvis de konfronteres med kontante facts og billeder, hver gang de handler. Bestemt kontroversielt, men også yderst interessant.

Finalisterne fra Egå Gymnasium har ligeledes forsøgt sig med sammensætning på tværs. Deres projekt går ud på at løse problemer forbundet med styring af udviklingsbistand og udfordringen i at levere tilstrækkeligt med praktikpladser. De håber at løse begge problemer ved at oprette ulandspraktik til gavn for både udviklingslandene og de mange uddannelsesinstitutioner, der savner praktikpladser. Afledte effekter af løsningen omfatter både internationalt netværk, interkulturel udveksling og samarbejde.

I en tid hvor vi skriger på samfundsinnovation som følge af økonomisk krise og store samfundsmæssige udfordringer, peger Samfcup nu på det, der ellers burde være åbenlyst.

Vi skal i langt højere grad træne de unges innovative kompetencer og samtidig give de unge mulighed for at skabe værdi lige præcis der, hvor de er i deres uddannelsesforløb. Innovation kommer alle steder fra, og de unge hungrer efter muligheder for at gøre sig selv gældende og skabe værdi for samfundet.

Det er en gave, som vi bør blive bedre til at tage imod.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • bloggerrita_ny

    Fremtiden spirer i 3.y på Randers Statsskole

  • picture-2559-1408607394

    Innovation og infrastruktur i Japan

  • picture-2559-1408607394.jpg

    Innovation og økonomisk vækst i Japan

  • picture-662-1361369000

    Problem eller mulighed?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater