I samfundsinnovationens tegn
D. 8. maj står i samfundsinnovationens tegn. 1500 elever fra 25 gymnasier landet over har nemlig deltaget i SamfCup, som nu kulminerer med den afgørende finale på Christiansborg.
D. 8. maj står i samfundsinnovationens tegn. 1500 elever fra 25 gymnasier landet over har nemlig deltaget i Samfcup, som nu kulminerer med den afgørende finale på Christiansborg. Her udvælger et bredt opbud af politikere og eksperter det bedste projekt under det overordnede emne: Bæredygtighed.
De indledende runder spår om nytænkning via processer, der involverer sammensætning på tværs af fagområder, gentænkning og forestillingsevne. De første runder har fundet sted på landets gymnasier og til regionalfinalerne bl.a. på Rådhuset i Aarhus.
Af de mange spændende projekter kan nævnes finalisterne fra Aarhus Katedralskole og Egå Gymnasium, som begge gik videre fra regionalfinalen i Aarhus.
Eleverne fra Aarhus Katedralskole vil benytte logikken fra cigaretpakkerne til at skabe bedre kår for grundvandet. De har dokumenteret, at oplysningskampagnen på cigaretpakkerne har en reel effekt og har derfor benyttet denne logik til også at oplyse om økologiske varers positive effekt på grundvandet. Tanken bag er, at forbrugerne vil vælge økologi, hvis de konfronteres med kontante facts og billeder, hver gang de handler. Bestemt kontroversielt, men også yderst interessant.
Finalisterne fra Egå Gymnasium har ligeledes forsøgt sig med sammensætning på tværs. Deres projekt går ud på at løse problemer forbundet med styring af udviklingsbistand og udfordringen i at levere tilstrækkeligt med praktikpladser. De håber at løse begge problemer ved at oprette ulandspraktik til gavn for både udviklingslandene og de mange uddannelsesinstitutioner, der savner praktikpladser. Afledte effekter af løsningen omfatter både internationalt netværk, interkulturel udveksling og samarbejde.
I en tid hvor vi skriger på samfundsinnovation som følge af økonomisk krise og store samfundsmæssige udfordringer, peger Samfcup nu på det, der ellers burde være åbenlyst.
Vi skal i langt højere grad træne de unges innovative kompetencer og samtidig give de unge mulighed for at skabe værdi lige præcis der, hvor de er i deres uddannelsesforløb. Innovation kommer alle steder fra, og de unge hungrer efter muligheder for at gøre sig selv gældende og skabe værdi for samfundet.
Det er en gave, som vi bør blive bedre til at tage imod.
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode