Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Innovation
bloggerrita_ny

Fremtiden spirer i 3.y på Randers Statsskole

23. september 2016
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

For et stykke tid siden blev skolen kontaktet af Andelskassen, der i samarbejde med VIA CFU har tilrettelagt et undervisningsforløb, der igangsætter elevernes evne til at tænke kreativt, søge anderledes løsninger på problemerne – og måske selv blive iværksættere senere. Projektet hedder meget betegnende Fremtiden spirer, se mere her: fremtidenspirer.dk

Jeg tænkte øjeblikkeligt, at dette lige måtte være noget for min dygtige 3.y i dansk, som jeg tidligere har arbejdet innovativt med i et AT-forløb. Så kontakten blev etableret, dagen oprandt, og fagkonsulent i entreprenørskab og innovation Rune Schou, filialdirektør Alex Carlsen og kommunikationskonsulent Mia K. Pedersen mødte op på skolen klar til at udfordre min klasse med værktøjer fra entreprenørens værktøjskasse.
Rune Schou faciliterede dagens forløb og styrede med sikkert overblik eleverne igennem diverse øvelser, der skulle åbne elevernes for et innovativt mindset til slutteligt at løse dagens hovedopgave: at generere en original forretningside, der kan styrke vækst i lokalområdet og skabe arbejdspladser. Efter at have fundet og beskrevet ideen, går grupperne (i alt 7) i gang med at lave en film, der beskriver deres projekt, og disse film sendes ind til et lokalt dommerpanel, der vælger to film ud, som to repræsentanter fra de to grupper så får lejlighed til at uddybe for et lokalt dommerpanel, der beslutter, hvilken af de to film der går videre til landskonkurrencen med 16 øvrige gymnasier. Hovedpræmien er 15.000, og man stemmer via sms på ens foretrukne film.

Hvad var det så, der skete med min klasse undervejs mod dagens slutprodukt? Blev de mere kreative i deres mindset?

Rune Schou varmede klassen op med nogle sjove teambuildingsøvelser: hils på hinanden og stjæl hinandens navne, når I hilser videre, lav fødselsdagsrækken i klassen uden at tale sammen (det tog kun min seje klasse 2 minutter), herefter blev grupperne inddelt efter alder. Rune Schou belyste nu, hvad entreprenørskab består af: fagligheden er i midtercirklen, udenom står kreativitet, samarbejde, omstillingsparathed og handling.
Herefter kom der endnu en række øvelser, der sigtede mod at tænke ud af boksen og få tilfældige ideer ud fra tilfældige stimuli. En øvelse om at anskue elevernes opgave ud fra deres nabos synsvinkel, opfordrede til at se og medreflektere andres syn på sagen. Således rustet til ideudvikling, skulle eleverne skrive en ide og sende den videre til venstre og få kommentarer fra de forskellige i gruppen.
Klassen blev efterfølgende bedt om at udvælge 3 ideer ud fra nytteværdi og realisérbarhed, og skulle bruge de 3 ideer som inspiration til at få en helt ny ide. Gruppens ide skulle beskrives i et tweet, hvor andre skulle overbevises om, at det var verdens bedste ide. Dernæst skulle hver gruppe stjæle to tweets fra andre grupper som inspiration til udvikling af egen ide. Så var vi ved at være nået til beskrivelsen af ideen i et storyboard, og hver gruppe præsenterede til sidst deres ide, som de skal visualisere i udarbejdelsen af en film. Jeg skal ikke røbe min klasses ideer her, men kun sige, at jeg er helt overbevist om, at en af grupperne fra min innovative 3.y løber med hovedpræmien.

Elevernes evaluering af dagen: ”Spændende at kombinere tilfældigheder”, ”Udfordrende at se sagen fra naboens synsvinkel”, ”Idedeling er super”.
Det var en på alle måder god dag, og nu vil jeg i de kommende dansktimer folde danskfagligheden ud i deres filmprodukter.

 

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • picture-2559-1408607394

    Innovation og infrastruktur i Japan

  • picture-2559-1408607394.jpg

    Innovation og økonomisk vækst i Japan

  • idegen samfcup evablog

    I samfundsinnovationens tegn

  • picture-662-1361369000

    Problem eller mulighed?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater