Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitik Elevfordeling
Morten Søding Sørensen

I de næste tre år skal aftalerne om elevfordeling og kapacitetsloft implementeres. Hvordan skal menige medlemmer af GL forholde sig til det?

7. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Frem mod skoleåret 2022-23 vil undervisningsministeriet melde et beregningsteknisk kapacitetstal ud til de enkelte skoler, som indtil november kan forholde sig til, om den udmeldte kapacitet er rimelig for gymnasiet. Hvis rektorer og bestyrelserne agerer, som de har gjort hidtil under det statslige selveje, vil det afstedkomme massive kommentarer fra skoler, som alle ønsker en højere kapacitet. Et pokerspil hvor indsatsen er lærerstillinger.

Det skal vi forsøge at begrænse. Denne regering har entydigt vist rektorerne, at hvis de ikke selv kan finde ud af at samarbejde og fordele eleverne, så det gavner elever over hele landet, skal de nok gøre det for dem. Det nuværende ansøgertalsbestemte hierarki forsvinder, og gymnasierne vil fremover slet ikke få kendskab til søgetallene. Beskeden fra undervisningsministeren synes klar: I skal koncentrere jer om at drive god undervisning for de elever, I har. Ikke koncentrere jer om at samle til bunke.

Implementeringens anden etape
I de kommende tre år skal den centralt udmeldte kapacitet stå sin prøve, inden denne opgave overleveres til regionerne. I aftaleteksten fra regeringen er der et klart ønske om, at de kommende kapacitetsændringer ikke må være for drastiske. Jeg læser det som et ønske fra politisk side om, at det skal kunne imødekommes ved naturlig afgang. Dette er et kritisk punkt. Ikke mindst fordi ministeren klart ønsker at bevare alle oplandsgymnasier og gymnasier i tyndt befolkede områder. Derudover kompliceres denne øvelse også i områderne omkring de 6 gymnasier, som fik påduttet et stop for elevoptag. Her kunne rektorerne rundt omkring disse gymnasier måske fristes til at beregne egen kapacitet ud fra lukning af de 6 gymnasier. Dog er der klare indikationer på, at det ikke er regeringens ønske. Dels var dette stop for elevoptag absolut ikke et ønske fra ministerens side, men en del af et politisk kompromis, der sikrede, at DF gik med i aftalen. Dels ville det simpelthen være for skørt at smide over 130 millioner efter nogle gymnasier, for så derefter at lukke dem.

En forbedring for hele sektoren
Hvis gymnasierne lykkes med at undgå fyringer i de kommende tre års personaletilpasning ud fra realistiske kapaciteter, kan det betyde en sejr for hele sektoren. Specielt hvis rektorerne og bestyrelserne kan modstå fristelsen til at påvirke de mere lokalt og personligt forankrede regionspolitikere, når de efterfølgende skal overtage ansvaret for elevfordelingen. Måske hvis vi minder dem om, at ingen har gavn af konstante op- og nedreguleringer af kapaciteten. Hver gang én institution øger kapaciteten, har det indflydelse på den anden. Måske hvis vi i de kommende tre år kan nedtone de mange millioner kroner, vi bruger på at reklamere for eget gymnasium. Måske hvis de midler, vi ikke længere behøver at bruge på markedsføring, kan omdannes til undervisning eller pædagogisk udvikling. Måske hvis den manglende konkurrence mellem gymnasierne kan fostre tværgymnasiale samarbejder til gavn for alle elever i kommune/region.

Hvad kan vi gøre?
Vi gymnasielærere kan måske hjælpe ved at bede vores SU-medlemmer, TR’ere og bestyrelsesmedlemmer forholde sig kritisk til gymnasiets kapacitet og rektors forhold til den. Spørg ind til, om kapaciteten kan justeres uden afskedigelser? Og hvis din rektor forsøger at presse kapaciteten op, så spørg ind til, om han/hun har gjort regning med de omkringliggende gymnasier, som måske har kæmpet med elevantallet de seneste år.

Der har været alt for mange afskedigelser indenfor sektoren de seneste år. Jeg håber, at stabilitet i kapaciteterne langt om længe kan ændre denne tendens.

Jeg håber. For første gang siden selvejets begyndelse ser det i hvert fald ud til, at vi har en mulighed for at udjævne uligheden indenfor sektoren.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • studenter debat sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Christian Mortensen Liste 3 sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Elevfordelingen i storbyerne bliver endnu en gyser!

  • 25FD56BB-BD9F-4F1A-8092-8328A9745880_1_201_a
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Elevfordeling: En sejr for GL – med et par tidsler

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Elevfordelingen, der blev en politisk skandale 

  • studenter debat sorthvid

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater