Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
DebatUddannelsespolitik Elevfordeling
Christian Mortensen Liste 3 sorthvid

Elevfordelingen i storbyerne bliver endnu en gyser!

9. marts 2022
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Lad det først og fremmest være sagt: Der er brug for politisk regulering af gymnasiernes optag og kapacitet i de byer, hvor der er en stor social og etnisk slagside mellem gymnasierne. I Aarhus, hvor jeg er gymnasielærer, har vi været vidne til en gradvis forskydning af elever fra visse gymnasier til andre. Det er endda gået så vidt, at et af gymnasierne til sidst måtte smide håndklædet i ringen og lade sig ”opsluge” af en større uddannelsesorganisation i byen. Et forløb som selvsagt har været meget ubehageligt for GL-medlemmerne på den pågældende skole.

Der kan siges mangt og meget om rektorernes og regionsrådspolitikernes håndtering og samarbejde om kapacitet og elevfordeling i Aarhus. Det kan i hvert fald siges, at det har været præget af politisk makværk og interne stridigheder mellem både rektorer og gymnasielærere. En del af den regionale løsning på problemstillingen var at kapacitetsbegrænse – grundlæggende god ide – MEN samtidig acceptere åbningen af endnu et STX-udbud i byen med det resultat, at der blev afskediget lærere på velfungerende skoler for at understøtte et nyt udbud som en del af en politisk studehandel. Udbuddet er i øvrigt lukket igen på grund af manglende elevgrundlag, men det hjælper jo ikke de afskedigede lærere.

GL har desværre spillet en meget lille rolle i forhold til de politiske beslutninger, der er blevet truffet i Aarhus. Rektorerne har været meget aktive i deres politiske lobbyarbejde overfor regionsrådspolitikerne, og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning har haft et medlem i fordelingsudvalgene. GL kunne godt – uden at tage parti mellem skolerne og medlemmerne – agere TILLIDSMANDEN, der kunne tale imod alle de åbenlyst tossede beslutninger, der er truffet i løbet af processen i Aarhus.

Burde GL ikke have skrevet høringssvar til kapacitetsfordelingsforslagene? Burde GL ikke have holdt møder med regionsrådspolitikerne for at tale gymnasielærernes sag? Burde GL ikke have skrevet debatindlæg i Jyllandsposten og Aarhus Stiftende? Jo – selvfølgelig. Det er jo det, der er interessevaretagelse. Det er klart, at det ikke er nogen nem sag for GL, da der mellem de enkelte gymnasier er medlemmer med modstridende interesser i forhold til jobsituationen. Men GL skal også kunne være en del af spillet, når det er svært.

Efter den 3-årige implementeringsperiode af den nye elevfordelingsmodel er det planen, at fordelingen skal flyttes fra UVM ud i Regionerne. Når det sker, skal GL’s politiske niveau være meget bedre rustet til at varetage medlemmernes interesser regionalt og lokalt.

Af Christian Mortensen
Kandidat til GLs hovedbestyrelse for liste 3.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • studenter debat sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Morten Søding Sørensen
    Debat Uddannelsespolitik

    I de næste tre år skal aftalerne om elevfordeling og kapacitetsloft implementeres. Hvordan skal menige medlemmer af GL forholde sig til det?

  • 25FD56BB-BD9F-4F1A-8092-8328A9745880_1_201_a
    Debat Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Elevfordeling: En sejr for GL – med et par tidsler

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Elevfordelingen, der blev en politisk skandale 

  • studenter debat sorthvid

    Lad os ikke tabe flere unge på gulvet i centraliseringens navn

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater