Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Arbejdsmiljø Corona
fullsizeoutput_353

Hvor går grænsen mellem en lægefaglig vurdering og politisk bestillingsarbejde?

27. oktober 2020
Skrevet af_
Peter Hottenroth

Det har højeste prioritet for regeringen at holde ungdomsuddannelserne åbne – trods Corona.

Fair nok, men måske skulle man lige gøre sig præmisserne helt klart. En forudsætning for at kunne holde åbent, er jo at de enkelte gymnasier med stigende smitte ikke i eksorbitant omfang hjemsender elever og hele klasser.
Den har Børne – og Undervisningsministeriet så behændigt taget højde for allerede i september med ”Forholdsregler ved tilfælde af COVID-19 i dagtilbud, skoler, ungdoms- og voksenuddannelser”, som er en vejledning udarbejdet i Sundhedsstyrelsen.
I vejledningen hedder det bl.a.: ” Det anbefales i denne sammenhæng (konstateret smitte i en klasse, PH) ikke, at hele klasser som udgangspunkt anses for at være nære kontakter til den smittede, da kontaktmønstre i mindre grad vil følge klasseskel i denne aldersgruppe.”

Og videre:

”Screening af den resterende del af klassen i forbindelse med et smittetilfælde finder ikke anvendelse i denne gruppe af unge og voksne elever, da de forventes at kunne holde afstand og god håndhygiejne tilsvarende den øvrige befolkning.”

For enhver må det stå blændende klart, at det her intet – siger og skriver intet – har med en lægefaglig vurdering af gøre. Det er i klartekst antagelser om 16-19-åriges adfærdsmønster på et aldeles udokumenteret grundlag. Hvor har SST sin viden om de unges kontaktmønstre fra? Bygger man på ungdomssociologiske undersøgelser? Er det noget SST normalt beskæftiger sig med? Og at ”gruppen af unge elever kan forventes at kunne holde afstand… tilsvarende den øvrige befolkning”, behøver man bare at have opholdt sig 2 minutter på et af landets gymnasier for at blive klar over, at det er hinsides enhver realitet.

Den officielle konsekvens, som ministeriet vil have draget af dette pseudovidenskabelige makværk er så, at vi som undervisere i gymnasieskolen ikke er udsat for særlig risiko og heller ikke kan gøre krav på de nødvendige sikkerhedsmæssige foranstaltninger (læs: hjemsendelse af hele klasser). Smittespredningen følger ikke klassemønstre og de unge er forsigtige og holder den fornødne afstand. Den holder bare ikke en meter i ordets bogstaveligste forstand.

Ikke desto mindre er det grundlaget for at kommandere os på arbejde og i givet fald gennemtvinge undervisning i Coronaramte klasser. For så vidt det blev meldt klart ud, at vi fanme bare har at påtage os den risiko, så var det i hvert fald ærligt. Nu vækredigerer man med en vejledning enhver risiko og en evt. interessekonflikt med de ansatte i Gymnasieskolen.

GL bør sige klart fra. Klasser med konstateret Covid19 skal hjemsendes, i isolation og testes. Uden undtagelse.

Peter Hottenroth, lektor, Birkerød Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • AndersFrikkesh
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Vi må ikke glemme gymnasielærernes trivsel!

  • Linda Lillelund rom
    Arbejdsmiljø Pædagogik Undervisning

    Virtuel undervisning er ikke det samme som undervisning IRL

  • Blogger Louise sorthvid komp
    Arbejdsmiljø Undervisning

    I teorien er alting, som det plejer at være…

  • Kim M Christensen
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Corona-tid gav refleksionstid!

  • Peter Hall og Anders Frikke, debat
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Et digitalt gymnasium?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater