Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik GL's hovedbestyrelsesvalg Gymnasiale suppleringskurser Hf
Kåre Blinkenberg- sorthvid

HF må ikke blive en andenrangs-uddannelse

8. oktober 2018
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

Det er afgørende, at HF ikke bliver en uddannelse, der signalerer lav status. En HF-uddannelse bør fortsat være ligeværdig med fx STX. Derfor er det meget vigtigt, at HF stadig er en uddannelse, der giver adgang til de lange videregående uddannelser. Desværre er dette truet på grund af en række udmeldinger fra ministeriet til skolerne.
 
Som reglerne er nu, kan man med en 2-årig HF-uddannelse få adgang til de lange videregående uddannelse med nogle tillægsfag enten under uddannelsen eller efter de to år. Den første mulighed er ekstremt krævende på grund af timeantallet og derfor for mange ikke en realistisk mulighed. Den anden mulighed kaldes tillægspakken. Problemet er, at ministeriet nu lægger op til at betragte denne tillægspakke som gymnasial supplering (GS). Ændringerne er ret tekniske, men i praksis handler det kort sagt om, at adgangen til de videregående uddannelser gøres meget mere besværlig for HF’erne.
 
Når tillægspakken betragtes som GS, får det nemlig en række negative konsekvenser, nemlig at
1. de ekstra fag kun kan trække ned i eksamensgennemsnit
2. man vil som udgangspunkt ikke kunne få SU, hvis fagene tages som HF-enkeltfag, da disse typisk udbydes som minimum halvårsfag (dvs. enten skal eleverne leve uden indkomst, eller også skal de tilbydes fagene som meget krævende turboforløb)
3. der lægges op til, at tillæggene er en individuel løsning for den enkelte elev, der søger adgang til en specifik uddannelse, og skolerne må ikke lave standardløsninger. Dels signalerer man hermed igen, at HF ikke skal give en generel adgang, og dels kan det betyde, at elever må rejse langt til en skole, der faktisk kan tilbyde en tillægspakke.
 
Løsningerne på problemet er relativt simple:
1. Tillægspakken skal selvfølgelig give SU, også selvom fagene ikke tages som turboforløb.
2. Tillægspakken giver et nyt samlet eksamensbevis, fuldstændig ligesom hvis man tog fagene under den almindelige toårige uddannelse. Eksamenskaraktererne skal dermed ikke kun kunne trække ned, og man signalerer, at løsningen er helt normal.
 
HF var en vigtig kampplads ved den seneste gymnasiereform, hvor der opstod tvivl om HF som generel adgangsgivende. Det endte heldigvis med en politisk aftale, der klart signalerede, at det skulle HF stadig være. Det er stærkt problematisk, hvis ministeriet nu administrativt ændrer på dette udgangspunkt. Man må spørge, om der bag udmeldingerne ligger et politisk ønske fra regeringen – og kan oppositionen i så fald leve med, at man efter en bred politiske aftale om HF, nu på et teknisk niveau ændrer HF’s status i en anden retning? GL bør i hvert fald klart støtte de to løsninger, da det også flugter med GL’s generelle politik om, at der skal gives SU til uddannelse, og at HF skal ligestilles, når det gælder adgang til de videregående uddannelser.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Finn.jpg
    Debat

    Ideologisk eller pragmatisk GL? Liste 4 efterlyser et konstruktivt og proaktivt GL!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater