Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik GL's hovedbestyrelsesvalg Gymnasiale suppleringskurser Hf
Kåre Blinkenberg- sorthvid

HF må ikke blive en andenrangs-uddannelse

8. oktober 2018
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

Det er afgørende, at HF ikke bliver en uddannelse, der signalerer lav status. En HF-uddannelse bør fortsat være ligeværdig med fx STX. Derfor er det meget vigtigt, at HF stadig er en uddannelse, der giver adgang til de lange videregående uddannelser. Desværre er dette truet på grund af en række udmeldinger fra ministeriet til skolerne.
 
Som reglerne er nu, kan man med en 2-årig HF-uddannelse få adgang til de lange videregående uddannelse med nogle tillægsfag enten under uddannelsen eller efter de to år. Den første mulighed er ekstremt krævende på grund af timeantallet og derfor for mange ikke en realistisk mulighed. Den anden mulighed kaldes tillægspakken. Problemet er, at ministeriet nu lægger op til at betragte denne tillægspakke som gymnasial supplering (GS). Ændringerne er ret tekniske, men i praksis handler det kort sagt om, at adgangen til de videregående uddannelser gøres meget mere besværlig for HF’erne.
 
Når tillægspakken betragtes som GS, får det nemlig en række negative konsekvenser, nemlig at
1. de ekstra fag kun kan trække ned i eksamensgennemsnit
2. man vil som udgangspunkt ikke kunne få SU, hvis fagene tages som HF-enkeltfag, da disse typisk udbydes som minimum halvårsfag (dvs. enten skal eleverne leve uden indkomst, eller også skal de tilbydes fagene som meget krævende turboforløb)
3. der lægges op til, at tillæggene er en individuel løsning for den enkelte elev, der søger adgang til en specifik uddannelse, og skolerne må ikke lave standardløsninger. Dels signalerer man hermed igen, at HF ikke skal give en generel adgang, og dels kan det betyde, at elever må rejse langt til en skole, der faktisk kan tilbyde en tillægspakke.
 
Løsningerne på problemet er relativt simple:
1. Tillægspakken skal selvfølgelig give SU, også selvom fagene ikke tages som turboforløb.
2. Tillægspakken giver et nyt samlet eksamensbevis, fuldstændig ligesom hvis man tog fagene under den almindelige toårige uddannelse. Eksamenskaraktererne skal dermed ikke kun kunne trække ned, og man signalerer, at løsningen er helt normal.
 
HF var en vigtig kampplads ved den seneste gymnasiereform, hvor der opstod tvivl om HF som generel adgangsgivende. Det endte heldigvis med en politisk aftale, der klart signalerede, at det skulle HF stadig være. Det er stærkt problematisk, hvis ministeriet nu administrativt ændrer på dette udgangspunkt. Man må spørge, om der bag udmeldingerne ligger et politisk ønske fra regeringen – og kan oppositionen i så fald leve med, at man efter en bred politiske aftale om HF, nu på et teknisk niveau ændrer HF’s status i en anden retning? GL bør i hvert fald klart støtte de to løsninger, da det også flugter med GL’s generelle politik om, at der skal gives SU til uddannelse, og at HF skal ligestilles, når det gælder adgang til de videregående uddannelser.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • Jesper Breining
    Debat

    Dunkle valgregler skaber demokratisk problem op til HB-valget

  • Burkhard_s_h
    Debat

    Lister eller ej: Det kommende valg til GL’s hovedbestyrelse er vigtigt!

  • Kåre Blinkenberg- sorthvid_0
    Debat Uddannelsespolitik

    Reparer HF i 2022

  • Morten Sestoft sh
    Debat Undervisning

    “Start med at snakke med ham”

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater