Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø GL's hovedbestyrelsesvalg OK 26
Morten-Henriksen.jpg

Gennemsigtighed, planlægningstal og arbejdsmiljø – (Også på epx)

17. februar 2025
Skrevet af_
Morten Rudfeld Henriksen

I min tid som gymnasielærer har jeg overordnet set været heldig. På de steder, jeg har været og er ansat i skrivende stund, er der gennemsigtighed i planlægningstallene. Når jeg er på kursus, til et GL-arrangement eller andet, så møder jeg kolleger, der fortæller, at de ikke i samme grad har denne gennemsigtighed. Det synes jeg, vi skal gøre noget ved.

I GL vil jeg kæmpe for, at den del af vores overenskomst, der beskriver vores arbejdstid ( s. 48 Bilag 10 – Underviserarbejdstid), bliver endnu mere præcis. I princippet som det er nu, er der en vis sikring i formuleringen:

 ”Lederen og TR drøfter efter normperiodens udløb en samlet opgørelse af timeforbrug ud fra medarbejdernes tidsregistreringer inden for forhandlingsområdet. Drøftelsen skal give TR indsigt i det samlede timeforbrug sammenholdt med ledelsens planlægningstal inden for dennes område.”

Jeg mener ikke, der er nogen god grund til, at drøftelsen mellem ledelse & TR først bør finde sted EFTER normperiodens udløb. Den bør (og gør ofte alligevel) også finde sted FØR normperioden, så man kan nå at tage højde for forskellige scenarier. Min erfaring er, at de fleste spidsbelastninger ikke er et resultat af ond vilje, men nærmere af mangel på overblik eller forståelse for uhensigtsmæssigheder i meget specifikke fagkombinationer eller dele af årshjulet. Der er mange bolde at holde i luften i en opgavefordeling, og det må forventes, at der skal justeres til. Dette kræver dialog. Og netop denne dialog understøttes rigtig godt af gennemsigtige planlægningstal.

At have gennemsigtighed, når lærer, ledelse & TR diskuterer arbejdsbelastning, giver et godt fundament for en fælles dialog og forståelse for arbejdets tilrettelæggelse.
Morten Henriksen, lærer, Randers Statsskole
Kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 3

At have gennemsigtige arbejdstal sikrer også, at arbejdsopgaverne budgetteres ens. Det får os tættest på ligeløn for lige arbejde efter min mening. At lighed ikke altid er retfærdigt f.eks. når den erfarne lærer og den spritnye kandidat fra universitetet får samme forberedelsesfaktor for et danskhold, kan imødekommes ved at lægge nogle timer ind i opgavefordelingen for nyansatte. Det har jeg oplevet flere steder i mine ansættelser. Pointen her er selvfølgelig, at selv når der gøres forskel, kan den tydelige og sympatiske grund ses af alle og er derfor ikke noget, der giver anledning til splid på lærerværelset. Det er lidt ligesom at se en gyserfilm, hvor monstret står i fuldt dagslys. Ikke så farligt.

At have gennemsigtighed, når lærer, ledelse & TR diskuterer arbejdsbelastning, giver et godt fundament for en fælles dialog og forståelse for arbejdets tilrettelæggelse. Det synes jeg, vi skylder alle medlemmer af GL især på den kommende epx-uddannelse, hvor der formentligt vil være flere forskellige overenskomster i spil. Forhåbentligt kan en klar gennemsigtighed her sikre, at personalegrupperne har et fælles grundlag at arbejde sammen på – det, tror jeg, bliver afgørende for det gode kollegaskab på epx!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Finn.jpg
    Debat

    Ideologisk eller pragmatisk GL? Liste 4 efterlyser et konstruktivt og proaktivt GL!

  • Liselotte.jpg
    Debat

    Det sidste tabu

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater