Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø GL's hovedbestyrelsesvalg
Rune-De.jpg

Forskel og lighed mellem grise og gymnasieelever

11. februar 2025
Skrevet af_
Rune Aggerbo Delfs

Da jeg startede på at skrive dette indlæg, havde TV2 dokumentaren ”Hvem passer på grisene?” lige haft premiere. I forlængelse og inspireret af det skulle dette indlæg hedde ”hvem passer på eleverne?” Men nu er der gået en del tid, så titlen ikke ville have samme effekt. Derfor må jeg vælge denne mere provokerende titel for at kæmpe lidt om opmærksomheden.

Det skal ikke handle om paralleller mellem grisenes og elevernes intelligens – selvom man kunne score billige point ved at slå på dannelsespessimismen og pege på, at ”grise er nysgerrige og indsigtsfulde dyr, som menes at have højere intelligens end et gennemsnitligt 3-årigt barn”[1] og jf. min anekdotiske evidens sommetider endda overgår gymnasieeleverne på sidste række på disse punkter.

Det kan virke vovet og provokerende at ville sammenligne grise og gymnasieelever, men jeg ser bekymrende lighed: Hvis man filmede mine klasselokaler, ville man se påfaldende overlap med de skandaløse forhold i industrilandbrug, som vi har set afsløret i medierne. For mange individer presset sammen på for lidt plads, dårlig luft og et støjniveau, der gør det svært at koncentrere sig. Her er parallellen trukket med et glimt i øjet, men desværre ligger der en alvorlig kerne bag. Så lad mig fortsætte lidt med grise-sammenligningen.

Det skal handle om de strukturelle skævheder i de vilkår og krav, vi har til fødevareindustrien og uddannelsessektoren. Hvad stiller vi af krav til maden på vores tallerken, og hvordan vil vi have, at vores børn opvokser og trives i skolen? Her ser jeg faktisk forskelle – til fordel for grisene.

Danish Crown fortæller, at en økologisk gris skal have 2,3 kvadratmeter plads[2]. Man kan lige stoppe op og overveje – hvor meget plads har vores elever mon? I folkeskolen eksisterer debatten og her ønskes minimumsrettigheder på 2,7 kvadratmeter[3] – marginalt bedre end vores øko-grise. Men hvordan stå det så til på gymnasiet? Min hurtige undersøgelse kom frem til, at der ikke findes konkrete krav på antal kvadratmeter per gymnasieelev i et klasselokale.

Men kvadratmeter er heller ej tilstrækkeligt. Corona har bl.a. lært os, hvor vigtigt godt indeklima og udluftning er. Det er snarere kubikmeter, der er afgørende. I folkeskolen bør der være 6 kubikmeter luft pr elev og 12 for læreren[4]. Ligeledes kræver arbejdstilsynet også 12 kubikmeter luft per person på et kontor. For gymnasierne er reglerne mere uklare. Der findes generelle retningslinjer for CO2-niveau og luftkvalitet, men ingen klare konsekvenser når grænserne overskrides[5]. Min daglige erfaring fra et bygymnasium viser, at dårligt indeklima er et reelt problem, selvom det næppe gælder alle gymnasier.

I sidste ende er det ikke kun elevernes kvadratmeter, indeklima og arbejdsmiljø, men i den grad også vores egen.
Rune Aggerbo Delfs, lærer, Niels Brock
Kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 2

Men det er måske heller ikke et matematisk spørgsmål om meter. Man kunne løse problemet ved at skrue på andre parametre. Og her kan vi nok alle blive enige: Færre elever per klasse ville være en optimal løsning. Vi ved alle, at mindre hold giver bedre undervisning. Når jeg f.eks. underviser tysk på A-niveau med 10-15 elever, oplever jeg det optimale læringsmiljø. Eleverne tør deltage, alle kommer til orde, og der er tid til at møde den enkelte elev, hvor de er.

Men de fleste klasser nu til dags skal rumme omkring 28 elever. Ikke fordi det er pædagogisk fornuftigt, men fordi taxametersystemet tvinger os til at tænke i kvantitet frem for kvalitet. Vi er blevet så afhængige af “stykprisen” per elev, at vi ikke tør tale om mindre klassekvotienter – det ville jo være at save den gren over, som vi selv og vores kolleger sidder på.

Lad mig vende tilbage til grise-metaforen. Grisebonden kan faktisk satse på øko- eller andre premium-grise og derved reducere styktallet og hæve prisen. Men i gymnasieverden er fokus på kvalitet tilsyneladende desværre ikke længere en option. Gymnasiet kan kun satse på kvantitet, idet vi er underlagt den faste pris, som taxameteret er villigt at give os for vores elever.

Jeg vil derfor lige trække socialist-kortet og sige, at det da også var for dumt, at vi senest siden 2007 (selvejereformen) er underlagt disse skæve markedsvilkår. Og det bliver endnu mere spøjst, hvis man tænker over, at regeringen med den nye taxameter-reform nu vælger at straffe de institutioner, der har tilpasset sig bedst til netop disse markedsvilkår. Systemkritikken bør ytres, men vi må være realistiske og erkende, at det nok foreløbigt ikke kan ændres. Til gengæld ser jeg nogle realistiske mål, vi som undervisere kan kæmpe for. I sidste ende er det ikke kun elevernes kvadratmeter, indeklima og arbejdsmiljø, men i den grad også vores egen. Tak for opmærksomheden.

 


[1] https://livsstil.tv2.dk/2011-03-07-myte-grise-er-mere-intelligente-end-hunde

[2] https://www.danishcrown.com/da-dk/vores-brands/friland/moed-vores-frilandmaend/om-friland-oekologi/ofte-stillede-spoergsmaal-om-grise-fra-friland-oekologi/

[3] https://fyens.dk/debat/klasselokaler-boernene-har-ikke-plads-til-at-bevaege-sig

[4] https://www.folkeskolen.dk/fysisk-arbejdsmiljo-indeklima-natur/teknologi/tips-mod-andenod-sadan-far-du-styr-pa-indeklimaet-i-dit-klasselokale/4690433#:~:text=Tip%201%3A%20Den%20hurtige%20klasserumsberegner&text=Bevæbnet%20med%20en%20tommestok%20eller,12%20kubikmeter%20luft%20per%20lærer.

[5] https://at.dk/regler/at-vejledninger/indeklima-a-1-2/

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Liselotte.jpg
    Debat

    Det sidste tabu

  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Det er jo eleverne, der er vores arbejdsmiljø! Refleksioner i forlængelse af Trivselskommissionens rapport

  • KaareogHelene.jpg
    Debat

    Overtidsbetaling – det er da vist ikke noget, som gymnasielærere får?

  • Morten-Henriksen.jpg
    Debat

    Gennemsigtighed, planlægningstal og arbejdsmiljø – (Også på epx)

  • Christina-Ackerman-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Høje følelsesmæssige krav i gymnasielærerens arbejde: En overset belastning?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater