Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Debat Arbejdsmiljø
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Et godt arbejdsmiljø kræver et stærkt kollektiv

20. oktober 2025
Skrevet af_
Stine Wolff

At være arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er en mangefacetteret opgave, der kan gribes an på mange forskellige måder. Som AMR har man jo ikke et netværk knyttet til en bestemt fagforening, men i GL’s sekretariat er der sparring at hente, og mange TR-netværk laver også kursusdage for AMR.

Arbejdet som gymnasielærer kræver stærke relationskompetencer og nærvær, og høje følelsesmæssige krav i vores arbejde er en væsentlig faktor for os. Det viser også både Nanna Våbens undersøgelse Gymnasielæreres arbejdsliv under lup og Aalborg Universitets undersøgelse Belastninger og håndteringsstrategier i gymnasielærerarbejdsliv. Derfor synes jeg, det er vigtigt at høje følelsesmæssige krav er et væsentligt fokuspunkt i arbejdsmiljøarbejdet, og jeg ved, at AMR på mange skoler også er meget optaget af netop det. For os som gymnasielærere er det mere det psykiske end det rent fysiske arbejdsmiljø, som spiller en rolle. Selvfølgelig skal der være styr på laboratorierne og kemikalierne og ingen skal falde i ledninger på gulvet, men med mindre man holder til i meget gamle eller fredede bygninger, viser det sig ofte, at arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø er en langt mere kompleks størrelse.

Arbejdet med at sikre en god balance mellem høje følelsesmæssige krav og forebyggende initiativer mod sundhedsskadelige følger er et kollektivt anliggende, der kræver fælles indsats på skolen, og det gælder derfor om at skabe robuste arbejdsfællesskaber og arbejdspladser snarere end robuste lærere. På min skole har vi, inspireret af et oplæg om kollektive coping-strategier fra GL’s arbejdsmiljøkonsulent, arbejdet målrettet med at etablere psykologisk tryghed ved at skabe et miljø, hvor vi som lærere tør udtrykke os, og hvor det er acceptabelt at begå fejl. Vi må som AMR’er ude på skolerne forsøge at arbejde med en fælles forståelse af, at man som gruppe bærer et fælles ansvar for at løse problemerne. Det gælder alt fra forberedelse til samarbejdet i klasseteams. Hvis vi håndterer høje følelsesmæssige krav kollektivt, gør vi hele lærerkollegiet mere modstandsdygtigt over for modgang, og vi kan sammen fremme en konstruktiv kultur, hvor ingen står alene med de udfordringer, der måtte være. Samarbejdet som gruppe gør også, at det bliver nemmere at få et konstruktivt samarbejde med ledelsen, da man kan ytre sig mere samlet.

Vi står mange steder i en situation, hvor vi er nødt til at arbejde systematisk med vores psykiske arbejdsmiljø, og det kræver alle folk på dæk.
Stine Wolff, lærer, studievejleder og AMR, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse

Her må jeg i den forbindelse slå et slag for, at vi alle bakker op om vores TR’er og møder op til GL/AC-klubmøderne, så vi kan skabe fælles fodslag. Vi står mange steder i en situation, hvor vi er nødt til at arbejde systematisk med vores psykiske arbejdsmiljø, og det kræver alle folk på dæk. Som AMR er vi desuden de eneste, der har ret til at se alle læreres tidsregistrering ved normperiodens udløb. Den information bør selvfølgelig deles med TR, men det er en ret, som vi skal være opmærksomme på, da vi er de eneste, der har den.

Jeg har nu været AMR i et halvt års tid, og jeg forsøger nu at vurdere de arbejdsmiljømæssige konsekvenser af alle ændringer og nye initiativer på skolen og at se alt igennem dette filter. Det krævede for mig en lidt anderledes måde at tænke på og at forstå hvervet som arbejdsmiljørepræsentant meget bredt. Jeg ser det også som en meget kommunikativ rolle, hvor man kan være med til at sørge for, at der er en meningsfuld og kontinuerlig kommunikation mellem lærere og ledelse, og hvor man kan være med til at sikre, at alle har de nødvendige informationer om stort og småt.

Glæder mig til vi ses til efteruddannelse i Nyborg til februar, vi er i GL’s Arbejdspladsudvalg i gang med at lave et alsidigt program, som jeg håber, I vil synes om!

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Morten-Soeding-Soerensen-bredformat.jpg
    Debat

    Færre anmeldte ulykker er et tilbageskridt for arbejdsmiljøet

  • Dorthe-Schmittroth2b-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Skal man være en venstreorienteret Bourdieuhippie for at være gymnasielærer? Hvem definerer egentligt det rigtige uddannelsessyn?

  • PD-Foto-protraetbillede-2024.jpg
    Debat

    En replik til STUK: Selvfølgelig kan ministeriet og STUK bidrage med et mere hensynsfuldt udgangspunkt for skolernes planlægning af lærernes arbejdsopgaver i eksamensperioden

  • Jess-og-Helene.jpg
    Debat

    Solidaritet med vikarerne!

  • Liselotte.jpg
    Debat

    Det sidste tabu

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater