Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUddannelsespolitik Gymnasiereform 2016 Hf
Kåre GL rep 25

Er HF-reformen en svipser?

15. december 2017
Skrevet af_
Kåre Blinkenberg

“Det er et kæmpe problem! Nogle lærere er virkelig hårdt ramt og over lang tid – ikke bare en uges tid.” “Nogle bliver voldsomt belastede”. “Vi er bekymrede for HF-reformen og den skæve arbejdsbelastning.” “Nogle fags undervisning ligger næsten kun i 1. og 3. semester – hvad skal lærerne så lave i 2. og 4. semester?” “Det er et stort problem.” “Et eksempel på 54 arbejdstimer timer om ugen indtil uge 44.”

Sådan lød det fra forskellige VUC-ers tillidsrepræsentanter, da vi i forbindelse med GL’s repræsentantskabsmøde tog en runde om blandt andet skæv arbejdsbelastning efter reformen.
I GL er vi meget opmærksomme på problemerne i den nye HF-struktur for visse fag, og vi har også tidligere fået eksempler fra en skole, hvor lærerne i efteråret har over 30 undervisningslektioner om ugen for så i foråret kun at have meget lidt at lave. Det rammer især fag som idræt og billedkunst, men også andre fag hvor fx lærere med KS-fagene ligger skævt.

På samme møde blev der fra flere af VUC-erne berettet om et væld af ekstra møder, og den komplekse hverdag er altså blevet endnu mere kompleks og yderligere presset i en situation med samtidige nedskæringer. Det er klart, at der opstår behov for møder, når man skal reformere en uddannelse, og nogle steder er det ud fra et fornuftigt ønske om at inkludere lærerne i beslutningerne, men man skal for det første være opmærksom på, om resurserne er der, og som en TR sagde: “Vi er jo nødt til at planlægge de nye projekt/praktikforløb, men så har man samtidig ikke trukket sig fra alt mulig andet projektmageri.”

I det hele taget virker projekt-praktik-perioderne som et stort administrativt projekt (og jeg går selv til en masse møder i den sammenhæng). Selv om det er fornuftigt at forsøge at give HF en stærkere særlig profil, så har man efter min overbevisning lavet en alt for kompliceret struktur. Politikerne har ønsket at professionsrette HF i alt for stor grad. Samtidig har de erkendt, at eleverne jo ikke er klar til dette professionsvalg før 1. HF, og derfor har man lavet en struktur, der lægger op til alle mulige krumspring for at ruste eleverne til at vælge, herunder projekt/praktik-perioderne. Jeg mener, at politikerne allerede nu bør overveje kraftigt, om man ikke skal slække lidt på ambitionerne om erhvervsretningen af HF og skrue lidt ned for, hvor meget fagpakkerne skal tones. Så kan vi samtidig lettere leve med, at eleverne vælger “pakke” fra starten af 1. HF, så vi ikke får de mange afbrudte forløb med projekter på tværs af klasser, og vi får den gevinst, at de kan være del af et trygt klassefællesskab begge år. Det er fint at inddrage virkeligheden i undervisningen, herunder udadrettede aktiviteter, der kan have form af projekter og besøg fx i virkelige institutioner (“praktik”), men det vil give et langt mindre komplekst og mødetungt HF, hvis det integreres i de enkelte faglige (eller flerfaglige) forløb i en fast klasse.

Af Kåre Blinkenberg, medlem af hovedbestyrelsen for liste 1.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_1147.jpeg
    Debat

    VUC og andre hf-skoler er en løsning – ikke en rest, der bare skal lukkes

  • Debat

    Grønt iværksætteri motiverer HF-elever til at lære naturvidenskab

  • Anders Frikke Peter Hall sorthvid
    Debat Uddannelsespolitik Undervisning

    Det faglige og logistiske SRP-helvede

  • Helle Borup
    Blog

    Hvad sker der med din elev, når hun er droppet ud?

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Uddannelsespolitik Undervisning

    Skriftlige udfordringer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater