Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Undervisning
Blogger Louise sorthvid komp

En sær tid på året

21. juni 2019
Skrevet af_
Louise Daugaard Madsen

Skoleåret er ved at slutte, og i næsten mere end en måned har man kunne føle det. Gangene og klasselokalerne har været og er stadig nærmest mennesketomme, en stor del af lærerstaben er fraværende grundet censur, fremmede mennesker sidder pludselig på lærerværelset, og angstens sved pibler frem på eksaminandernes ansigter. Det er juni måned, der er en uge til sommerferie. Dagene bliver talt både til de sidste eksaminer, hvor studenterne springer ud og udsigten til total afslapning, hvor der ikke længere skal fokuseres på karakterer, stileretninger, årsprøver, undervisning og kopiering.

Maj og juni måned er uden tvivl to meget travle og anderledes måneder. Jeg prøver altid at forberede mig på forhånd, hvis mit/mine hold skulle blive udtrukket til eksamen, men lige meget hvor meget jeg synes at have styr på mine eksamenstekster inden offentliggørelsen, går der altid et eller andet galt. Særligt kopimaskinerne synes at have deres eget liv i denne periode; malerierne bliver for mørke, den sidste linje i teksten forsvinder, klipsene er brugt op, der stakkes frem for sorteres – og mange andre scenarier, jeg ikke anede eksisterede, før jeg stod i situationen. Og det stresser for vildt, for deadlinen er her og nu. Når kopieringshelvedet er slut, starter den reelle samtale med censor. Her blev jeg i år til min skræk gjort opmærksom på, at en af mine eksamenstekster manglede nogle strofer. Jeg synes ellers, jeg havde tjekket flere gange, endda havde jeg delt teksten med mine kollegaer, som heller ikke havde bemærket fejlet. Godt man har censorer, så eleverne ikke kommer i uføre! I det hele taget har jeg været utrolig heldig- indtil videre- både når jeg har været ude som censor, men også med de censorer jeg har taget imod. Jeg er altid spændt på, om der er enighed i de karakterer, der afgives, og om jeg har vurderet rigtigt ift. de årskarakterer, eleverne ellers har fået. Indtil videre er forventningerne heldigvis blevet indfriet.

Bort set fra alt det med eksamenerne er det også en sær tid på året, hvor der skal siges farvel til kollegaer. Det kan være svært, for i hverdagen tilbringer vi utrolig meget tid sammen; vi er nærmest som en stor familie, der deler både nedture og opture. Vi samarbejder på kryds og tværs og er afhængige af den gode kommunikation. Når en kollega stopper, efterlader det et hul. Heldigvis er Facebook og mail opfundet, så mulighederne er flere for at opretholde kontakt, så forhåbentlig er det er et hul, der bliver mindre, når det nye skoleår starter, og når der kommer ansigt på vores nye kollegaer. 

Tanker om det nye skoleår er, i hvert fald i mit hoved, ved at forme sig. Hvilke emner ønsker jeg at udskifte- hvilke vil jeg beholde?  Og hvem skal jeg egentlig undervise? Det sjove er, lige så meget eleverne håber på gode lærere, så håber jeg på elever, der er imødekommende, respektfulde og åbne over for at lære nyt.  Samspillet mellem lærer og elever er nemlig altafgørende for, at både lærere trives, men også at elever præsterer bedst muligt.

Det er kort sagt en sær tid, hvor der på en og samme tid sker lidt og meget, men en ting er sikkert: det nye skoleår venter lige om hjørnet.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Thorbjørn Kaul sort hvid
    Debat Undervisning

    Studienet.dk – Vanskabning eller vidunder?

  • Lise sorthvid, kopi 2
    Undervisning

    Traumatiserede elever i undervisningen

  • Dorthe Schmittroth Madsen
    Debat Undervisning

    Eyes wide shut i Gymnasieskolernes Lærerforening

  • Blogger MarieTrier_sorthvidfoto
    Blog Undervisning Ungdomskultur

    SEX!

  • Blogger Hans Elgaard Mogensen
    Blog Undervisning

    Værksted for håndarbejdets fremme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater