Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
BlogUndervisningUngdomskultur
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

SEX!

9. februar 2022
Skrevet af_
Marie Trier

Fangede jeg din opmærksomhed? Godt. Men det var egentlig ikke et billigt trick, for det her handler faktisk om sex.

Det er nemlig ‘Uge Sex’ denne uge, og der er efterhånden tydelige ønsker fra både DGS, Danske Gymnasier og GL om at få seksualundervisning i gymnasiet.

Med ‘samtykke’ som årets temaord er ‘hvorfor’-spørgsmålet besvaret. Dog mangler stadig de andre: hvem, hvad, hvordan og hvornår?

Som del af ‘almendannelse’-pinden risikerer seksualundervisningen at blive glemt, hvis den ikke nævnes eksplicit. Nævnes den eksplicit, tipper de i forvejen godt overlæssede læreplaner måske helt over.

Samtidig er det givetvis en god idé at lade seksualundervisning (i én eller anden forstand) være et spor, der kører igennem den almindelige undervisning. Som engelsklærer ser jeg gode muligheder for at arbejde med seksualitet og grænser i alle mulige sammenhænge, og der er sikkert rigeligt med tekster, der kan bruges i et sådant emne. Foruden sprogfagene er samfundsfag og historie oplagte fag at diskutere kønskonstruktioner og kulturelt skabte adfærdsmønstre i, og biologi er allerede en slags naturligt forekommende medspiller på sexbanen. Mange andre fag kan sikkert også byde ind.

Tiden er til det. Men har lærerne tid?

Kan nogle af de mange flerfaglige forløb have aspekter af seksualundervisning som obligatorisk pensum? Kan et enkelt af de fag, alle elever møder på mindst B-niveau bære læsset alene? Kan alle lærere håndtere opgaven, eller kræver det en særlig elevrelation?

Uanset hvad, fremstår det næsten forrykt, hvis gymnasieskolen tillader sig at tabe denne her på gulvet. Hvis den kulturændring, der lader til at være undervejs, betyder, at man fra barnsben lærer om rimelige grænser, rimelig adfærd, om samtykke, om åbenhed og tolerance, om respekt og forståelse – ja, så virker det lidt mystisk ikke at lade bolden trille videre op igennem alle de formative år. (Egentlig burde man have obligatorisk seksualundervisning hele livet, hvis det var praktisk muligt).

Uden at der skal gå onkelhumor i den, må konklusionen være, at der skal indføres noget i en eller anden form.

Det kunne måske være en idé at arrangere et pilotprojekt om seksualundervisning på en række repræsentative gymnasier. Dermed kunne den endelige implementering blive baseret på reelle erfaringer, og på forståelse for helheden – og forhåbentlig med både elevers og underviseres perspektiv for øje.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Profilbillede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Suk 3.0 – Teams-undervisning, FORLAD!

  • Anja-Lea-Olsen-WEB-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Jeg har fået en sekretær – og det er fantastisk

  • Anja-Lea-Olsen-WEB-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Min nye kollega drikker ikke kaffe – det burde gøre mig mistænksom

  • Profilbillede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Den tager vi lige sammen senere… Man har gjort et pædagogikum fortræd

  • Anders-Skov-Sigsgaard-blogger-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Åndelig oprustning og rundkredspædagogik

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater