Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
BlogUndervisningUngdomskultur
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

SEX!

9. februar 2022
Skrevet af_
Marie Trier

Fangede jeg din opmærksomhed? Godt. Men det var egentlig ikke et billigt trick, for det her handler faktisk om sex.

Det er nemlig ‘Uge Sex’ denne uge, og der er efterhånden tydelige ønsker fra både DGS, Danske Gymnasier og GL om at få seksualundervisning i gymnasiet.

Med ‘samtykke’ som årets temaord er ‘hvorfor’-spørgsmålet besvaret. Dog mangler stadig de andre: hvem, hvad, hvordan og hvornår?

Som del af ‘almendannelse’-pinden risikerer seksualundervisningen at blive glemt, hvis den ikke nævnes eksplicit. Nævnes den eksplicit, tipper de i forvejen godt overlæssede læreplaner måske helt over.

Samtidig er det givetvis en god idé at lade seksualundervisning (i én eller anden forstand) være et spor, der kører igennem den almindelige undervisning. Som engelsklærer ser jeg gode muligheder for at arbejde med seksualitet og grænser i alle mulige sammenhænge, og der er sikkert rigeligt med tekster, der kan bruges i et sådant emne. Foruden sprogfagene er samfundsfag og historie oplagte fag at diskutere kønskonstruktioner og kulturelt skabte adfærdsmønstre i, og biologi er allerede en slags naturligt forekommende medspiller på sexbanen. Mange andre fag kan sikkert også byde ind.

Tiden er til det. Men har lærerne tid?

Kan nogle af de mange flerfaglige forløb have aspekter af seksualundervisning som obligatorisk pensum? Kan et enkelt af de fag, alle elever møder på mindst B-niveau bære læsset alene? Kan alle lærere håndtere opgaven, eller kræver det en særlig elevrelation?

Uanset hvad, fremstår det næsten forrykt, hvis gymnasieskolen tillader sig at tabe denne her på gulvet. Hvis den kulturændring, der lader til at være undervejs, betyder, at man fra barnsben lærer om rimelige grænser, rimelig adfærd, om samtykke, om åbenhed og tolerance, om respekt og forståelse – ja, så virker det lidt mystisk ikke at lade bolden trille videre op igennem alle de formative år. (Egentlig burde man have obligatorisk seksualundervisning hele livet, hvis det var praktisk muligt).

Uden at der skal gå onkelhumor i den, må konklusionen være, at der skal indføres noget i en eller anden form.

Det kunne måske være en idé at arrangere et pilotprojekt om seksualundervisning på en række repræsentative gymnasier. Dermed kunne den endelige implementering blive baseret på reelle erfaringer, og på forståelse for helheden – og forhåbentlig med både elevers og underviseres perspektiv for øje.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Bevar det, der virker

  • computer arbejde shutterstock_
    Blog

    Vil du blogge på Gymnasieskolen?

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Mest mulig hf på epx

  • Lone-boldt-aspect-ratio-348-234
    Blog

    AI: Vi skal turde at begå fejl og lære af dem!

  • picture-3971-1593505719-aspect-ratio-348-234
    Blog

    ”De offentlige ansattes særinteresser” er ikke sære særinteresser

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater