Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser
  • Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation Lectio Ledelse
  • Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik
  • Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Nedskæringer Elevfordeling Arbejdsglæde Besparelse Taxameter Matematik Stress
luk
Tilbage
BlogIkke kategoriseretUndervisningUngdomskultur
Blogger MarieTrier_sorthvidfoto

SEX!

9. februar 2022
Skrevet af_
MarieTrier

Fangede jeg din opmærksomhed? Godt. Men det var egentlig ikke et billigt trick, for det her handler faktisk om sex.

Det er nemlig ‘Uge Sex’ denne uge, og der er efterhånden tydelige ønsker fra både DGS, Danske Gymnasier og GL om at få seksualundervisning i gymnasiet.

Med ‘samtykke’ som årets temaord er ‘hvorfor’-spørgsmålet besvaret. Dog mangler stadig de andre: hvem, hvad, hvordan og hvornår?

Som del af ‘almendannelse’-pinden risikerer seksualundervisningen at blive glemt, hvis den ikke nævnes eksplicit. Nævnes den eksplicit, tipper de i forvejen godt overlæssede læreplaner måske helt over.

Samtidig er det givetvis en god idé at lade seksualundervisning (i én eller anden forstand) være et spor, der kører igennem den almindelige undervisning. Som engelsklærer ser jeg gode muligheder for at arbejde med seksualitet og grænser i alle mulige sammenhænge, og der er sikkert rigeligt med tekster, der kan bruges i et sådant emne. Foruden sprogfagene er samfundsfag og historie oplagte fag at diskutere kønskonstruktioner og kulturelt skabte adfærdsmønstre i, og biologi er allerede en slags naturligt forekommende medspiller på sexbanen. Mange andre fag kan sikkert også byde ind.

Tiden er til det. Men har lærerne tid?

Kan nogle af de mange flerfaglige forløb have aspekter af seksualundervisning som obligatorisk pensum? Kan et enkelt af de fag, alle elever møder på mindst B-niveau bære læsset alene? Kan alle lærere håndtere opgaven, eller kræver det en særlig elevrelation?

Uanset hvad, fremstår det næsten forrykt, hvis gymnasieskolen tillader sig at tabe denne her på gulvet. Hvis den kulturændring, der lader til at være undervejs, betyder, at man fra barnsben lærer om rimelige grænser, rimelig adfærd, om samtykke, om åbenhed og tolerance, om respekt og forståelse – ja, så virker det lidt mystisk ikke at lade bolden trille videre op igennem alle de formative år. (Egentlig burde man have obligatorisk seksualundervisning hele livet, hvis det var praktisk muligt).

Uden at der skal gå onkelhumor i den, må konklusionen være, at der skal indføres noget i en eller anden form.

Det kunne måske være en idé at arrangere et pilotprojekt om seksualundervisning på en række repræsentative gymnasier. Dermed kunne den endelige implementering blive baseret på reelle erfaringer, og på forståelse for helheden – og forhåbentlig med både elevers og underviseres perspektiv for øje.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater