Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Vi skal have slanket de læreplaner

15. maj 2024
Skrevet af_
Stine Wolff

Og det skal vi af flere grunde.

Som gymnasielærere har vi gennem de seneste år oplevet en stadigt stigende stoftrængsel i vores læreplaner. Hver gang politikerne har åbnet for justeringer i læreplanerne, er der kommet ekstra krav ind, uden at der er taget noget ud. Politikerne kappes om at “styrke fagligheden”, og følgen risikerer trods godhjertede forsøg at blive det lige præcist modsatte. Når læreren skal nå igennem flere og flere obligatoriske “pinde” i læreplanen, er der en betydelig risiko for, at det fører til overfladelæring. I en opbrudstid fyldt med digitalt flimmer og mangel på konkrete holdepunkter, har vi mere end nogensinde brug for ro, fordybelse og dybdelæring i skolen. Vi skal have fjernet buzz words som “metafaglighed”, “innovation” og “karrierelæring” fra læreplanerne og skabe bedre rum for almendannelse, livsduelighed og demokratiske færdigheder.

På det halvårlige møde mellem GL og de faglige foreninger var det en fornøjelse at overvære, hvordan de faglige foreninger er klar til samarbejde og politisk handling. Flere gange spurgte forpersonerne til, hvordan de som repræsentanter for de enkelte faglærere kan støtte GL i vores krav om en slankning af læreplanerne.

Heldigvis er arbejdet så småt i gang. Et eksempel er de nye læreplaner i matematik på B- og C-niveau, hvor der anbefales et intensivt fokus på grundlæggende tal- og algebrafærdigheder, basal kompetence i at læse matamatikfaglige tekster samt justering af kernestofemnerne, så der skabes mere plads til fordybelse, herunder undersøgelsesbaseret undervisning, anvendelsesorienterede emner og skriftligt arbejde, der ikke er udelukkende er baseret på brug af cas-værktøjer som fx Maple.

Lad os til en start blive inspireret af folkeskolereformen.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og GL’s uddannelsesudvalg

Generativ Kunstig Intelligens (GAI) gør det jo selvfølgelig også helt uomgængeligt, at vi forholder os til læreplanerne på ny, da indholdet af undervisningen er afgørende for de nye prøveformer både med brug af GAI og helt uden hjælpemidler, som en ekspertgruppe anbefaler, at vi indfører i gymnasiet.

GAI er et paradigmeskifte for vores sektor, men i stedet for enten teknologiforskrækkelse eller -begejstring skal det bruges til at tale indhold i undervisningen og læringsmål frem for bare at ændre prøverne og derefter tilpasse undervisningen. Vi er nødt til at tænke skole, undervisning og uddannelse først, frem for at starte med at ændre prøveformerne. Prøverne skal afspejle, hvad eleverne skal lære i undervisningen, ikke omvendt.

Lad os til en start blive inspireret af folkeskolereformen, hvor man har taget konsekvensen af alt for mange krav og mål og sat læreren mere fri i den professionelle vurdering af eleven og klassen!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Danmark har brug for htx

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Har AI og arbejdsmiljø noget med hinanden at gøre?

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Studieretningsgymnasiets uddannelsessyn stresser eleverne 

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hvordan kan vi styrke GL’s gennemslagskraft?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater