Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Blog Grundforløb
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Studieretningsgymnasiets uddannelsessyn stresser eleverne 

5. februar 2024
Skrevet af_
Stine Wolff

Som studievejleder har jeg her efter jul stadig besøg af elever, som ønsker at skifte klasse eller studieretning, fordi de fortryder deres valg eller savner vennerne fra grundforløbet. At sætte unge mennesker på omkring 16 år til 3 måneder inde i 1.g at vælge studieretning og derved tage stilling til, om de vil være sygeplejerske eller læse humaniora eller ingeniør, er med til at presse en i forvejen presset ungdom og gør ikke noget godt for trivsel og giver ikke den ro, som nutidens unge i en kultur præget af acceleration og præstation har brug for.

Jeg gør derfor et stort nummer ud af at fortælle dem, at ingen døre lukker, at de skal vælge studieretning efter fag, de synes er sjove og spændende, og at de altid kan supplere – og underminerer på den måde selve pointen med studieretningsgymnasiet. Men jeg har intet andet valg, målet for mig er ikke, at der hurtigst muligt kommer skattebetalende borgere ud i den anden ende, målet for mig er, at eleverne får en gymnasietid præget af indre motivation og engagement ligegyldigt, om de ved, hvad de vil læse efter gymnasiet.

Grundforløbet, som studieretningsgymnasiet fordrer, er, som en velformuleret lærer fra Rødovre Gymnasium skildrer, en saga for sig selv, og er ødelæggende for både lærere og elevers relationsdannelse, som både mine to seje kollegaer i GL’s hovedbestyrelse og en kvik elev beskriver. Tre vakse lærere fra Gammel Hellerup har også gjort deres og været klare i mælet.

Jeg bruger i november enormt meget tid på at tale med elever, som savner deres lærere og klassekammerater fra grundforløbet, og de kan ikke forstå, hvad klasseskiftet skal til for. Og jeg må blive dem svar skyldig. Jeg forstår det heller ikke. Hvad der kan være af fordele ved grundforløbet, står slet ikke mål med ulemperne, og det virker absurd ikke at kunne komme med en ordentlig begrundelse for dette klasseskift år efter år. I øvrigt ser jeg en stigende tendens til, at forskellige elevtyper klumper sig sammen i bestemte studieretninger, hvilket hverken er befordrende for diversiteten eller klasserumskulturen.

Lad os ikke fejre studieretningsgymnasiets 20 års fødselsdag.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og GL’s uddannelsesudvalg

Det er ikke endnu ikke GL’s vedtagne politik, men fra min stol er opfordringen klar: Lad os ikke fejre studieretningsgymnasiets 20 års fødselsdag. Det er tid til at få åbnet reformen og  erkende, at studieretningsgymnasiet ikke fungerer efter hensigten, men at grundforløb og valget af studieretning presser og slider eleverne. Dannelse er en hjørnesten i vores gymnasiale uddannelser og er i en tid præget af polarisering og mistro vigtigere end længe. Den almene dannelse, som gymnasieskolen står for, skal være en modpol til det meget perfekte og målrettede liv, som stresser vores elever – ikke en del af det. Lad os få studieretningsgymnasiet afskaffet og tage grundforløbet med oveni. Man kan sagtens forestille sig andre modeller for opbygningen af de 3-årige gymnasiale uddannelser. For eksempel kunne man have et valgfaggymnasium, hvor eleverne bliver i samme klasse alle tre år og har de obligatoriske fag og så vidt muligt også de kreative fag og valgfrie naturvidenskabelige fag sammen. Så kan de i sprog og A-fag og valgfag gå på hold alt efter, hvad de har valgt. Det kunne også være hovedspor, som man havde førhen bare med en mulighed mere end kun to. Det, at skulle vælge og indirekte tage stilling til, hvad man vil læse om 3-4 år, hvilket er meget i et ungt menneskes liv, er ikke en frihed, men en begrænsning, som vi som lærere og studievejledere bruger al for meget tid på. Tid som kunne være brugt på at knytte stærke og holdbare relationer til vores elever.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Christian Falden siger:
    9. februar 2024 kl. 11:04

    Jeg er helt enig – men jeg synes faktisk at det er vigtigt at kvalificere absurditeten i studieretningsvalget endnu mere. Eleverne vælger jo vælger jo SR efter 1½ til 2 måneder, ikke efter 3 måneder – det er der de starter i de nye klasser. Det ingen måde et reelt oplyst valg.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater