Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Blog
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Mens vi venter på Godot

20. juni 2024
Skrevet af_
Stine Wolff

Så lakker endnu et skoleår mod enden, og de glade studenter kan skimtes i det fjerne. Men efter sommerferien venter mange store dagsordener for os som gymnasielærere.

Her oven på EP-valget er det tydeligt, at regeringen ikke har “råd” til at holde sommerferie. Hvis man ikke vil udskrive valg, er man nødt til at handle sig ud af vælgerkrisen. Og selvom nogle medier dømmer regeringen mere eller mindre færdig, er det et faktum, at de stadig har flere og store reformer i støbeskeen, ikke mindst på uddannelsesområdet, hvor en gymnasial karaktermur og en ny HPX-uddannelse måske er på vej.

Det første vil være meget problematisk for den sociale mobilitet i Danmark. På den københavnske Vestegn, hvor jeg er lærer og studievejleder, vil et karakterkrav på bare 6 betyde, at 20% af vores elever ikke kunne gå på gymnasiet. Noget lignende gør sig gældende i vandkantsdanmark. Og de 20% er jo mestendels, hvad enten vi vil det eller ej, etniske minoritetselever, drenge og børn af forældre med relativt lidt uddannelse.

Akademikernes børn skal nok klare sig, vi kan jo se, at et højere karakterkrav ikke rigtig vil gøre nogen forskel i Nordsjælland og på gymnasierne i centrum af de store byer, men vi skylder som samfund, at alle, der vil og er klar til at arbejde, får en chance i gymnasiet, hvis det er det, de gerne vil.

Jeg taler jævnligt med elever, hvor far fx er taxachauffør, og mor gør rent. Disse forældre er typisk taget på arbejde, når eleven vågner, og kan ikke hjælpe med SPR’en og de faglige koder. Men deres børn hænger på, kæmper og udvikler sig meget over de år, som gymnasiet varer. De lærer at tænke kritisk, forholde sig til de strømme af information, som fylder meget i det moderne samfund, at tage vare på naturen og at deltage i en demokratisk samtale.

En karaktermur er helt ude af trit med, hvad vi i et stadig mere komplekst og splittet samfund har brug for. Det er i mine øjne både forkert og arrogant at afskære så mange unge fra mindre privilegerede miljøer fra en almendannende ungdomsuddannelse, som de selv har valgt.

Fri os for den interne konkurrence om, hvem der kan optage flest elever.
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og GL’s uddannelsesudvalg

Men hensyn til en ny uddannelse under arbejdstitlen HPX gås der meget rundt om “den varme gryderet”, og det er endnu ret uklart, hvor uddannelsen skal ligge; om det er 10. klasse, HF og grundforløb 1 fra eud, der skal have en tur med stavblenderen, eller hvad det egentlig er, ministeren tænker sig. Vi har allerede FGU og EUX, og man kunne jo sørge for at få disse uddannelser til at fungere tilfredsstillende, inden man bruger en kæmpe mængde ressourcer på at lave en ny uddannelse. Hvis vi skal nå de 43.000 unge, som står uden uddannelse eller beskæftigelse, har vi ikke brug for mere af det samme. Vi har brug for VUC’ernes store viden og kompetencer i forhold til unge voksne og elever med afbrudte forløb bag sig til at sikre, at alle unge kommer med på vognen og bliver en del af fællesskabet.

Lige nu er jeg ikke overbevist om, at vi har brug for HPX, men lad os da lytte til ministeren, når han engang efter sommerferien fremlægger sin reform. Derimod har vi her og nu brug for en taxameterreform og en elevfordelingsmodel indeholdende en ægte stram kapacitetsstyring: Fri os for den interne konkurrence om, hvem der kan optage flest elever, så vi kan bruge ressourcerne på at sikre tilbud alle steder i landet og på at løfte og fastholde endnu flere elever. Se det ville være noget, der rykkede!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Vi skal have slanket de læreplaner

  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Danmark har brug for htx

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater