Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat Eksamen
Billede-BBS.jpg

Eksamensvagter på umulig opgave

15. maj 2023
Skrevet af_
Bjørn Bøgh Simonsen

I medierne kan man i øjeblikket læse om forundrede og chokerede lærere og elever i folkeskolen forud for de skriftlige prøver. Det er kommet bag på både lærere og elever, at eleverne ikke må bruge stavekontrollen i Word.

I gymnasieskolerne står vi med et lignende, om end endnu mere bizart, problem. Lærernes udfordringer i gymnasieskolerne ligner dem i folkeskolen på den måde, at vi står med et regelsæt, der er umuligt at håndhæve. I et citat fra en artikel på dr.dk hedder det: ”- Det er rigtig svært at håndhæve. Vi går løbende rundt og kigger dem over skuldrene, men når man vender ryggen til, kan man jo ikke være bevidst om, om de har højreklikket på et ord, siger Julie Østerholm Løvig, der er eksamensvagt ved de skriftlige prøver på Tvis Skole.” (”Folkeskoleelever kan blive vist bort fra skriftlige prøver for ét forkert strøg med musen”, dr.dk 09.05.2023)

Når gymnasielærerne står i en endnu mere bizar situation, er det fordi, reglerne for folkeskolen faktisk blev implementeret i efteråret 2021. På gymnasieområdet har Undervisningsministeriet valgt at ændre reglerne pr. 1. maj 2023, mindre end en måned før de skriftlige eksamener. I det materiale, ministeriet har sendt ud til lærerne, påstås det at reglerne for brug af digitale hjælpemidler er ”klare” og i elevernes materiale fokuseres der på ChatGPT. Intet sted nævnes det, at reglerne er blevet ændret markant, således at man f.eks. ikke længere må bruge oversæt-funktionen i Word. Forbuddet nævnes, men på en måde så det ikke lyder som en markant ændring. Dvs. at der ikke er nogen, der lægger mærke til det, medmindre de ved, hvad de skal kigge efter! Jeg kan ikke komme på andre forklaringer, end at man ønsker at dække over sin egen inkompetence – hvor uprofessionelt er det ikke at ændre på reglerne et par uger før eksamen?

 

For at leve op til ministeriets bestemmelser, skal vi med andre ord konsekvent kigge vores kursister over skulderen.
Bjørn Bøgh Simonsen, TR og underviser i engelsk og historie
VUC Djursland

På et FIP-kursus for hf-engelsklærere i foråret fik vi af fagkonsulenten at vide, at vores kursister gerne måtte bruge oversæt-funktionen i Word til de skriftlige eksamener. Det har vi så kunnet fortælle de af vores kursister, der kunne have glæde af dette (for mit vedkommende de svært ordblinde) – alle skal jo have lige vilkår. Nu har vi så måttet fortælle dem, at det alligevel ikke går. Og når vi skal være vagter til de skriftlige eksamener, skal vi overvåge vores kursister så grundigt som muligt for at kunne tjekke, om de højreklikker på musen og vælger ”oversæt”, når de skriver i Word. Det er altså ikke længere nok at holde øje med, om de går ind på uønskede hjemmesider. For at leve op til ministeriets bestemmelser, skal vi med andre ord konsekvent kigge vores kursister over skulderen. Samtidig med at vi skal printe for dem og gå med dem på toilettet. Og når der er ca. 10 gange så mange kursister som vagter, er det jo en umulig opgave.

Bjørn Bøgh Simonsen, TR og underviser i engelsk og historie, VUC Djursland

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • Tomas-Kepler-ny-sorthvid-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    GL kæmper for at lette arbejdspresset i eksamensperioden

  • poul-dalgaard-jensen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Det forsømte forår – igen, igen

  • Kaare-og-Helene-2024.jpg
    Debat

    Eksamenspres på lærerne: Ikke bestået!

  • Stine.jpg
    Debat

    Eksamensamok!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater