Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Debat Eksamen
Billede-BBS.jpg

Eksamensvagter på umulig opgave

15. maj 2023
Skrevet af_
Bjørn Bøgh Simonsen

I medierne kan man i øjeblikket læse om forundrede og chokerede lærere og elever i folkeskolen forud for de skriftlige prøver. Det er kommet bag på både lærere og elever, at eleverne ikke må bruge stavekontrollen i Word.

I gymnasieskolerne står vi med et lignende, om end endnu mere bizart, problem. Lærernes udfordringer i gymnasieskolerne ligner dem i folkeskolen på den måde, at vi står med et regelsæt, der er umuligt at håndhæve. I et citat fra en artikel på dr.dk hedder det: ”- Det er rigtig svært at håndhæve. Vi går løbende rundt og kigger dem over skuldrene, men når man vender ryggen til, kan man jo ikke være bevidst om, om de har højreklikket på et ord, siger Julie Østerholm Løvig, der er eksamensvagt ved de skriftlige prøver på Tvis Skole.” (”Folkeskoleelever kan blive vist bort fra skriftlige prøver for ét forkert strøg med musen”, dr.dk 09.05.2023)

Når gymnasielærerne står i en endnu mere bizar situation, er det fordi, reglerne for folkeskolen faktisk blev implementeret i efteråret 2021. På gymnasieområdet har Undervisningsministeriet valgt at ændre reglerne pr. 1. maj 2023, mindre end en måned før de skriftlige eksamener. I det materiale, ministeriet har sendt ud til lærerne, påstås det at reglerne for brug af digitale hjælpemidler er ”klare” og i elevernes materiale fokuseres der på ChatGPT. Intet sted nævnes det, at reglerne er blevet ændret markant, således at man f.eks. ikke længere må bruge oversæt-funktionen i Word. Forbuddet nævnes, men på en måde så det ikke lyder som en markant ændring. Dvs. at der ikke er nogen, der lægger mærke til det, medmindre de ved, hvad de skal kigge efter! Jeg kan ikke komme på andre forklaringer, end at man ønsker at dække over sin egen inkompetence – hvor uprofessionelt er det ikke at ændre på reglerne et par uger før eksamen?

 

For at leve op til ministeriets bestemmelser, skal vi med andre ord konsekvent kigge vores kursister over skulderen.
Bjørn Bøgh Simonsen, TR og underviser i engelsk og historie
VUC Djursland

På et FIP-kursus for hf-engelsklærere i foråret fik vi af fagkonsulenten at vide, at vores kursister gerne måtte bruge oversæt-funktionen i Word til de skriftlige eksamener. Det har vi så kunnet fortælle de af vores kursister, der kunne have glæde af dette (for mit vedkommende de svært ordblinde) – alle skal jo have lige vilkår. Nu har vi så måttet fortælle dem, at det alligevel ikke går. Og når vi skal være vagter til de skriftlige eksamener, skal vi overvåge vores kursister så grundigt som muligt for at kunne tjekke, om de højreklikker på musen og vælger ”oversæt”, når de skriver i Word. Det er altså ikke længere nok at holde øje med, om de går ind på uønskede hjemmesider. For at leve op til ministeriets bestemmelser, skal vi med andre ord konsekvent kigge vores kursister over skulderen. Samtidig med at vi skal printe for dem og gå med dem på toilettet. Og når der er ca. 10 gange så mange kursister som vagter, er det jo en umulig opgave.

Bjørn Bøgh Simonsen, TR og underviser i engelsk og historie, VUC Djursland

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Stine.jpg
    Debat

    Eksamensamok!

  • Morten-Henriksen.jpg
    Debat

    Verden er forandret. Det eneste rigtige er at forandre vores summative skriftlige evaluering med den

  • Helene-Caprani-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kampen med maskinerne: Hvad gør vi med eksamen i fremmedsprog?

  • No image
    Debat

    Forsamtale ifm. SRP

  • Michael Møller
    Debat Undervisning

    Eksamensformer på stx

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater