Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Sociale Medier
Anne_Boie J Ny

Det hele samtidigt

14. august 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg sad som sædvanligt i stuen og forberedte undervisning, mens min datter så sin yndlingsserie på Netflix. Samtidig chattede jeg med en kollega på Facebook og fulgte med på Twitter.
Så spurgte min søn om noget. Ja, svarede jeg. Og så blev han sur! Men jeg havde da givet ham lov…

Hvad var det lige, der skete der? Og hvad havde jeg egentlig givet ham lov til? Min søns vrede var helt berettiget, for jeg havde slet ikke lyttet til ham, selv om jeg bildte mig ind, at jeg lyttede.

Jeg tror tit, at jeg kan multitaske, men det kan jeg ikke. Alligevel tager jeg mig selv i at prøve. Der er altid mere end én ting, der kræver min opmærksomhed, og jeg bilder mig ind, at jeg klarer det hurtigere, hvis jeg gør det hele samtidig. Men det gør jeg ikke, og jeg ved det godt.

Forskning viser, at opgaver løses væsentligt langsommere og en hel del dårligere, når vi prøver at multitaske. Vi kan nemlig kun skifte vores opmærksomhed mellem forskellige ting. Vi kan ikke dele vores opmærksomhed. Forhåbentlig lærer jeg det.

Halvdelen af vores elever mener, at de kan multitaske. De mener, at de godt kan følge med på Facebook, se film på Youtube, lave lektier til næste time osv. samtidig med at de lytter til lærerens undervisning ved tavlen. Problemet er bare, at det fører til overfladisk læring, og at deres analytiske kompetencer udvikles langt dårligere end ved singletasking.

Der er meget på spil for de unge. Deres digitale identitet er anderledes end min, og de er forpligtede på online-tilstedeværelse med vennerne på en helt anden måde, end jeg er. Mine venner bliver ikke stødt, hvis jeg ikke ”liker” et Facebookopslag eller svarer på sms med det samme, men det kan deres venner blive. De føler med andre ord, at de skal være tilstede i den digitale verden hele tiden, og det giver uro, koncentrationsbesvær og selvpåført stress.

I år starter jeg skoleåret med at arbejde med multitasking med min 1.g-klasse. Planen er, at det skal ende ud i, at hver elev opstiller mål for sig selv på video om, hvilke adfærdsændringer vedkommende vil prøve at gennemføre (fx at slukke mobilen om natten, så nattesøvnen ikke forstyrres, lukke Facebook, mens der læses lektier eller lignende). Og så evaluerer vi efter et stykke tid, hvordan det er gået.

Vi starter med at se Youtubevideoen ”I forgot my phone”, og ud fra den snakker vi om digital identitet. Vi ser også Coca Cola-reklamen ”Social media guard”. Så arbejder eleverne med artiklen ”Multitasking – hvor kom jeg fra” af Lone Frank (Weekendavisen). Artiklen fortæller om forskeres undersøgelser af menneskers evne til at multitaske, og forskningsresultaterne er overraskende og overbevisende. Dernæst laver vi en lille, men meget illustrativ multitaskingøvelse, der ligger på EMU’en (http://www.emu.dk/modul/multitasking), og til sidst laver eleverne video med deres mål.

Efter en måneds tid evaluerer eleverne, hvordan det gik med at overholde målene. De reflekterer over, hvad der evt. forhindrede dem i det, og de forholder sig til, om de faktisk opnår den forventede ekstra opmærksomhed i timerne. Til slut formulerer de nye mål. Og min plan er at følge op på dem flere gange i løbet af deres gymnasietid.

Målet er ikke, at alle elever skal nå frem til, at Facebook er noget bras, men at de reflekterer over deres valg, og at de bliver bevidste om konsekvenserne af valgene, specielt i relation til undervisning og lektielæsning.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Todding

  • carolina_magdalene_maier-fotograf_steen_brogaard

    Hævnporno kræver politisk handling

  • Anne_Boie J Ny

    Dette er ikke en boganmeldelse…

  • Eva Pors

    Hold dig inspireret og opdateret

  • Anne Boie Johannesson

    Todding

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater