Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
It i undervisning Sociale Medier
Anne_Boie J Ny

Dette er ikke en boganmeldelse…

30. januar 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

… men derimod stor ros til Jesper Tække og Michael Paulsen for deres gymnasieforskning med håb om meget mere fremadrettet og løsningsorienteret forskning i gymnasieverdenen i fremtiden.

Tække og Paulsen rapporterer i deres bog ”Sociale medier i gymnasiet – mellem forbud og ligegyldighed” (2013) om første år af deres forskning i en 1.g-klasse på Handelsgymnasiet i Skive. 
Formålet med deres forskningsprojekt, der løber over tre år, er at finde ud af, hvordan der kan skabes en god it-kultur i en gymnasieklasse.

Forskernes udgangspunkt er, at der er en del vanskeligheder, men også muligheder forbundet med de ”nye” medier. Blandt vanskelighederne er, at det er ugennemsigtigt, hvad der egentlig foregår i klasserummet, når eleverne sidder bag deres skærme, at der er usikkerhed blandt lærere og eleverne med hensyn til, hvilke regler og normer der gælder i undervisningen, samt at eleverne fejlagtigt tror, at de kan multitaske, dvs. være på Facebook og spille spil, samtidig med at de følger med i undervisningen.
Mulighederne, som de nye medier giver, er blandt andet bedre læring, bedre fællesskab og studiemiljø, øget motivation og engagement, samt bedre medie- og it-kompetencer.

Vejen til opfyldelse af mulighederne og overvindelse af vanskelighederne er følgende:

  • Lærerne må hverken forbyde eller være ligegyldige i forhold til elevernes mediebrug
  • Lærerne skal gå foran med at bruge sociale medier til undervisningsformål og skabelse af et godt læringsfællesskab
  • Der skal udvikles nye normer til de sociale situationer, der udfolder sig i det nye mediemiljø.

Forskerne har valgt, at der skal anvendes Twitter (mikroblogging) og en wiki. Formålet med valget af de to medier er at give lærerne mulighed for at skabe flere deltagelsesindgange til undervisningen end de traditionelle. I bogen kan man læse hvordan disse medier har været anvendt i klassens forskellige fag. Her er der en skattekiste af gode ideer at hente!

Der er imidlertid ikke nogen lette løsninger med hensyn til at udvikle den ønskede refleksivitet hos eleverne, da det i løbet af skoleåret viser sig, at der er forholdsvist langt fra erkendelse af problemer til ændring af handlemønstre, fx i forbindelse med elevernes forsøg på multitasking.  Det lykkes da heller ikke i løbet af forsøgets første år at finde den forkromede løsning på skabelsen af den gode it-kultur, men jeg glæder mig til at læse om, hvordan det videre går klassen fra Skive.

Det spændende i projektet – og i bogen – synes jeg, er, at forskerne udvikler et begrebsapparat, som gør det muligt at se på undervisningen på en ny måde samt at afprøve nye tiltag på en måde, der kan evalueres og sammenholdes med international forskning. Den slags forskning vil jeg gerne se mere af i gymnasieverdenen i fremtiden, fremfor de mange empiriske undersøgelser, der blot konstaterer problemer, men som ikke prøver at løse dem.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Fredrik W
    Undervisning

    Hov, glemte I ikke lige…

  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Digital dannelse ind i fagene

  • Anne Boie Johannesson

    Todding

  • Anne Boie Johannesson

    Læring uden for boksen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater