Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
It i undervisning Sociale Medier
Anne_Boie J Ny

Dette er ikke en boganmeldelse…

30. januar 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

… men derimod stor ros til Jesper Tække og Michael Paulsen for deres gymnasieforskning med håb om meget mere fremadrettet og løsningsorienteret forskning i gymnasieverdenen i fremtiden.

Tække og Paulsen rapporterer i deres bog ”Sociale medier i gymnasiet – mellem forbud og ligegyldighed” (2013) om første år af deres forskning i en 1.g-klasse på Handelsgymnasiet i Skive. 
Formålet med deres forskningsprojekt, der løber over tre år, er at finde ud af, hvordan der kan skabes en god it-kultur i en gymnasieklasse.

Forskernes udgangspunkt er, at der er en del vanskeligheder, men også muligheder forbundet med de ”nye” medier. Blandt vanskelighederne er, at det er ugennemsigtigt, hvad der egentlig foregår i klasserummet, når eleverne sidder bag deres skærme, at der er usikkerhed blandt lærere og eleverne med hensyn til, hvilke regler og normer der gælder i undervisningen, samt at eleverne fejlagtigt tror, at de kan multitaske, dvs. være på Facebook og spille spil, samtidig med at de følger med i undervisningen.
Mulighederne, som de nye medier giver, er blandt andet bedre læring, bedre fællesskab og studiemiljø, øget motivation og engagement, samt bedre medie- og it-kompetencer.

Vejen til opfyldelse af mulighederne og overvindelse af vanskelighederne er følgende:

  • Lærerne må hverken forbyde eller være ligegyldige i forhold til elevernes mediebrug
  • Lærerne skal gå foran med at bruge sociale medier til undervisningsformål og skabelse af et godt læringsfællesskab
  • Der skal udvikles nye normer til de sociale situationer, der udfolder sig i det nye mediemiljø.

Forskerne har valgt, at der skal anvendes Twitter (mikroblogging) og en wiki. Formålet med valget af de to medier er at give lærerne mulighed for at skabe flere deltagelsesindgange til undervisningen end de traditionelle. I bogen kan man læse hvordan disse medier har været anvendt i klassens forskellige fag. Her er der en skattekiste af gode ideer at hente!

Der er imidlertid ikke nogen lette løsninger med hensyn til at udvikle den ønskede refleksivitet hos eleverne, da det i løbet af skoleåret viser sig, at der er forholdsvist langt fra erkendelse af problemer til ændring af handlemønstre, fx i forbindelse med elevernes forsøg på multitasking.  Det lykkes da heller ikke i løbet af forsøgets første år at finde den forkromede løsning på skabelsen af den gode it-kultur, men jeg glæder mig til at læse om, hvordan det videre går klassen fra Skive.

Det spændende i projektet – og i bogen – synes jeg, er, at forskerne udvikler et begrebsapparat, som gør det muligt at se på undervisningen på en ny måde samt at afprøve nye tiltag på en måde, der kan evalueres og sammenholdes med international forskning. Den slags forskning vil jeg gerne se mere af i gymnasieverdenen i fremtiden, fremfor de mange empiriske undersøgelser, der blot konstaterer problemer, men som ikke prøver at løse dem.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Martin-Hamann.png
    Debat

    Naturlig intelligens er fortsat in

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • C2F2DD73-7887-4C1D-B04C-0EEBE2991917_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI ≠ Akademisk disintegritet og uærlighed

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater