Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Digital dannelse Sociale Medier
Anne Boie Johannesson

Todding

8. marts 2017
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg fik et nyt ord i mit ordforråd i sidste uge på Danmarks Læringsfestival: Todding. Det dækker over en grov form for netmobning, der medfører, at ofrene kan udvikle stress, angst, depression og i sidste ende begå selvmord. Det var Vincent F. Hendricks, der introducerede mig for ordet i sit oplæg med titlen “Hvad skal vi vide for at blive digitalt dannede?”.

Todding er opkaldt efter teenageren Amanda Todd, der blev udsat for grov mobning på nettet. Som respons til mobningen lavede hun en video til Youtube, hvor hun fortalte sin historie. I løbet af ganske kort tid gik videoen viralt, og den fik rigtig mange likes. Men der var ikke nogen, der gjorde noget for at hjælpe Todd. Tre dage senere begik hun selvmord.

Søger man på billeder af todding, får man billeder af en pige, der har hængt sig selv.

Eksemplet med Amanda Todd viser, hvor let og omkostningsfrit det er at like noget i forhold til faktisk at gøre noget. Vi tænker som lemminger: Ingen andre gør jo andet end at like – hvorfor skulle jeg så? Det er let at lade være med at tage ansvar, når andre heller ikke tager ansvar.

Todding er beslægtet med shitstorms, der ofte opstår som reaktion på at en person optræder eller ytrer sig kontroversielt. Derefter går folk amok i de sociale medier og begynder at svine personen til. Og tilsviningerne likes og deles, hvorved de når ud til flere og flere. Underligt nok er det let at være mere ubehagelig på nettet, end man ville være i “virkeligheden”, ligesom det er let at like på den uforpligtende måde på nettet.

Vi er nødt til at vise eleverne vejen til fornuftig og reflekteret adfærd i de sociale medier, hvis vi forventer, at de ikke “todder” hinanden. Almendannelse handler også om at kunne omgås andre på en reflekteret og respektfuld måde på nettet. Vi kan ikke bare sige, at de skal lukke computeren i timerne, vi kan heller ikke tillade os at blande os udenom, og vi er nødt til at tage et kritisk blik på vores egen adfærd, før vi vil lære eleverne noget.

Cases om Amanda Todd, Justine Sacco, Emma Holten m. fl. er velegnede at diskutere med eleverne. Det er sjældent, at det går så galt som i ovenstående eksempler – heldigvis – men mange elever kender til ubehagelige kommentarer, delinger af billeder uden samtykke m.m. Klassen kan derefter diskutere sig frem til et sæt retningslinjer i klassen for, hvordan de omgås hinanden på sociale medier.

Det kan også være en god ide at lade dem studere og analysere en konkret shitstorm, fx i dansk, og i den anledning diskutere normer for adfærd på nettet. Endelig kan de lave deres egen fiktive shitstorm på tavlen, hvorefter der diskuteres, hvordan det virker og føles at skrive rabiate og ondskabsfulde kommentarer på tavlen over for på Facebook. Der er nemlig forskel – det er langt sværere og mere ubehageligt på tavlen.

Det er ikke let at navigere i de sociale medier, hverken for os eller for vores elever, men vi bør tage fat i det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • carolina_magdalene_maier-fotograf_steen_brogaard

    Hævnporno kræver politisk handling

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Fredrik W
    Undervisning

    Hov, glemte I ikke lige…

  • Anne Boie Johannesson sh aug18
    Undervisning

    Ind i kampen

  • blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

    Den tredje bølge

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater