Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Digital dannelse Sociale Medier
Anne Boie Johannesson

Todding

8. marts 2017
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg fik et nyt ord i mit ordforråd i sidste uge på Danmarks Læringsfestival: Todding. Det dækker over en grov form for netmobning, der medfører, at ofrene kan udvikle stress, angst, depression og i sidste ende begå selvmord. Det var Vincent F. Hendricks, der introducerede mig for ordet i sit oplæg med titlen “Hvad skal vi vide for at blive digitalt dannede?”.

Todding er opkaldt efter teenageren Amanda Todd, der blev udsat for grov mobning på nettet. Som respons til mobningen lavede hun en video til Youtube, hvor hun fortalte sin historie. I løbet af ganske kort tid gik videoen viralt, og den fik rigtig mange likes. Men der var ikke nogen, der gjorde noget for at hjælpe Todd. Tre dage senere begik hun selvmord.

Søger man på billeder af todding, får man billeder af en pige, der har hængt sig selv.

Eksemplet med Amanda Todd viser, hvor let og omkostningsfrit det er at like noget i forhold til faktisk at gøre noget. Vi tænker som lemminger: Ingen andre gør jo andet end at like – hvorfor skulle jeg så? Det er let at lade være med at tage ansvar, når andre heller ikke tager ansvar.

Todding er beslægtet med shitstorms, der ofte opstår som reaktion på at en person optræder eller ytrer sig kontroversielt. Derefter går folk amok i de sociale medier og begynder at svine personen til. Og tilsviningerne likes og deles, hvorved de når ud til flere og flere. Underligt nok er det let at være mere ubehagelig på nettet, end man ville være i “virkeligheden”, ligesom det er let at like på den uforpligtende måde på nettet.

Vi er nødt til at vise eleverne vejen til fornuftig og reflekteret adfærd i de sociale medier, hvis vi forventer, at de ikke “todder” hinanden. Almendannelse handler også om at kunne omgås andre på en reflekteret og respektfuld måde på nettet. Vi kan ikke bare sige, at de skal lukke computeren i timerne, vi kan heller ikke tillade os at blande os udenom, og vi er nødt til at tage et kritisk blik på vores egen adfærd, før vi vil lære eleverne noget.

Cases om Amanda Todd, Justine Sacco, Emma Holten m. fl. er velegnede at diskutere med eleverne. Det er sjældent, at det går så galt som i ovenstående eksempler – heldigvis – men mange elever kender til ubehagelige kommentarer, delinger af billeder uden samtykke m.m. Klassen kan derefter diskutere sig frem til et sæt retningslinjer i klassen for, hvordan de omgås hinanden på sociale medier.

Det kan også være en god ide at lade dem studere og analysere en konkret shitstorm, fx i dansk, og i den anledning diskutere normer for adfærd på nettet. Endelig kan de lave deres egen fiktive shitstorm på tavlen, hvorefter der diskuteres, hvordan det virker og føles at skrive rabiate og ondskabsfulde kommentarer på tavlen over for på Facebook. Der er nemlig forskel – det er langt sværere og mere ubehageligt på tavlen.

Det er ikke let at navigere i de sociale medier, hverken for os eller for vores elever, men vi bør tage fat i det.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • carolina_magdalene_maier-fotograf_steen_brogaard

    Hævnporno kræver politisk handling

  • aske-krogsgaard-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Man behøver ikke bruge AI for at forstå AI

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Fredrik W
    Undervisning

    Hov, glemte I ikke lige…

  • Anne Boie Johannesson sh aug18
    Undervisning

    Ind i kampen

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater