Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik
Lars Bo Jensen.jpg

Den produktive ungdomsuddannelse

22. september 2021
Skrevet af_
Lars Bo Jensen

På vores skole oplever vi det som en konstant nødvendighed; vi bliver nødt til at blive mere og mere produktive som medarbejdere. Fordi ungdomsuddannelsesinstitutioner i dag er statsligt selvejede, der opererer efter et økonomisk taxametersystem, er ungdomsuddannelserne tvunget til konstant at tænke i kroner og ører – ofte på bekostning af andre ting såsom almendannelse og didaktik. Det er en forlængelse af den New Public Management-tankegang, som blev lagt ned over den offentlige sektor med særligt fokus på produktivitet, effektivitet og målstyring siden 1970’erne. Denne tankegang er nok bedst udtrykt af den tidligere departementschef i Finansministeriet David Helleman, der har lakonisk har udtalt: ”Det kræver en særlig ydmyghed at bruge andre folks penge”.

Til det seneste SU-møde på skolen sad jeg som TR og gennemgik alle de steder, hvor vi måske kunne skære. Det vil sige, at jeg inden mødet sad med en tættekam for at finde de aktiviteter, hvor lærere brugte deres kræfter, som ikke umiddelbart havde noget med kerneydelsen at gøre (undervisning, forberedelse og rettearbejde). Alt dette for at forsøge at forhindre ”uproduktivt” arbejde og dermed sikre en højere produktivitet og indtægt for skolen. Så langt er vi kommet. For at sikre økonomien må vi skære ned på alle de ting, der ikke umiddelbart giver et positivt økonomisk afkast eller sagt på en anden måde – vi fjerner unødvendige udgifter for skolen; studieture, frivillig undervisning, tolærerordninger osv. Jeg kunne lige så godt have sagt: ”Spar dem venligst væk, så vi kan slippe for fyringer, tak.”

Så nu er vores uddannelsesinstitution endnu mere produktiv end sidste år og året før det. Vi lever op til målet om effektivitet, produktivitet og målstyring. Vi er særligt ydmyge, når vi bruger skatteborgernes penge. Spørgsmålet er så bare, om det at bruge færre penge på de ting, der ikke umiddelbart har en produktivt afkast, er en særlig god idé. Jeg kunne godt have min tvivl.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Gitte Jesper sort hvid
    Debat Uddannelsespolitik

    Derfor skal vi sige ja til uddannelsesreformen

  • Andreas og Morten
    Arbejdsmiljø Debat Uddannelsespolitik

    Taxametersystemet skal ændres!

  • 3B0D87EA-79B7-4399-98B3-C8AFF2070916_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Afskaf selvejet og lad gymnasierne komme under Regionernes vinger

  • 35DAF521-D904-4552-AF55-9E418B65C543_1_201_a
    Debat Uddannelsespolitik

    Efter 25 års markedsgørelse står gymnasiet i det åbne – og behøver en stærk Liste 2

  • 28A96A3E-ED9F-4EC5-8122-C6CCFD2593E0_4_5005_c
    Debat Uddannelsespolitik

    Teknologiforståelse: Om respekten for de stærke uddannelsesprofiler og at sparke en åben dør ind

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater