Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Eksamen
clangballe

Den forsømte juni måned

22. maj 2014
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er nærmest noget rituelt over at modtage sin eksamensplan. Spændingen udløses i et nu, og man ved, hvordan ens juni måned ser ud. Er man købt eller solgt? Kan man bestille den der tid ved tandlægen eller sige ”ja” til moster Elins 60 års dag? Juni måned er jo nogle år lig med et nærmest umenneskeligt arbejdspres. Andre år kan man nærmest dandere den og tænke: ”huhej hvor det går.”

Det har altid undret mig, hvorfor eksamensplanen er hemmelig for lærerne. Det giver faktisk ikke rigtig nogen mening. De argumenter, jeg lige kan komme på, for hvorfor lærerne ikke må vide planen før eleverne, virker ret fjollede. Jeg er med på, at hvis eleverne vidste, hvilke fag de skulle op i allerede i marts, så ville arbejdsmoralen nok falde en del. Men hvorfor må lærerne ikke vide det?

Af risiko for at vi afslører noget for eleverne? Vi har jo tavshedspligt i mange andre henseender af vores lærergerning. Hvorfor kunne den ikke også dække eksamensplanen? Du må gerne få at vide, hvordan du skal arbejde i juni, du må bare ikke afsløre det. Det ville man nok godt kunne jonglere, hvis det drejede sig om at sige ja til moster Elin eller bestille den der tid hos tandlægen. Det ville faktisk være rart at kunne planlægge mere end en måned frem.

Med hensyn til lærernes arbejdsmoral, så virker det, som om reglen forventer en form for kollektiv slendrian. Det ville da være komplet uprofessionelt at trække stikket på sit fag, fordi man vidste, at holdet ikke skulle op. Hvis det er begrundelsen, så er det da noget af en formynderisk holdning at have til lærerne.

Jeg er godt klar over, at denne problemstilling ikke er så relevant for HF og VUC undervisere. De skal jo have alle op uanset. Men når nu systemet er sådan, at eksamenplanen på STX afgøres ved lodtrækning (eller hvilke sorte kunstner, der nu ellers praktiseres bag undervisningsministeriets tykke mure, når eksamensplanen skal udtrækkes), så kunne man måske overveje at arbejde for, at folk kunne få lidt indsigt i deres arbejdsbelastning i juni måned.

Nå, men jeg vil snuppe en tudekiks og lave danskspørgsmål. God eksamensperiode!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Julian sorthvid

    Undervisningsministeriet blev advaret mod at benytte den digitale prøvevagt

  • Blogger Louise

    Eksamen- gaven til den flittige elev- eller kampen for overlevelse.

  • Anne Boie Johannesson

    Glimt fra Gymnasiedage.dk

  • Anne Boie Johannesson

    Hvad skal en hue kræve?

  • bloggerlouise_daugaard_madsen

    Bekymrende tendenser

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater