Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat GL's hovedbestyrelsesvalg Hhx
billede-anden-udgave.jpg

Demokratisk underskud i GL? Hhx er ikke tilstrækkeligt repræsenteret i GL!

3. marts 2025
Skrevet af_
Maria Rudbæk

Forestil jer en fagforening, hvor kun flertallets stemmer bliver hørt – de rige, som værner om deres privilegier og sikrer deres egne interesser. I en sådan fagforening bliver mindretallets behov og udfordringer overset og ignoreret. De efterlades uden en stemme, uden nogen til at repræsentere deres unikke perspektiver og erfaringer. Sådan ved jeg godt, at virkeligheden ikke er i GL, hvor man har arbejdet hårdt på at adressere de problemer, som især de erhvervsgymnasiale lærere oplever i hverdagen. Men vi er nødt til at se i øjnene, at alt for mange lærere på det erhvervsgymnasiale område netop har den følelse af at være svigtet og overset, og det skal vi i den grad tage alvorligt.

Selvom hhx udgør et mindretal i GL, repræsenterer vi en betydelig del af vores uddannelsessystem med en særlig merkantil og erhvervsrettet profil. Det er vigtigt, at vi har en tydelig stemme i vores fagforening, og det kræver også den rette repræsentation. Netop derfor er det vigtigt, at der sidder en person med erfaring, viden og indsigt, som kan råbe op om netop de problemer, som er særlige for hhx.

Det generelle billede i GL er desværre noget andet. Der er reserveret pladser til det erhvervsgymnasiale område i flere af GL’s udvalg, og der bliver normalt også valgt ca. to personer ind i GL’s hovedbestyrelse til hvert valg, som har erhvervsgymnasial baggrund. Desværre har vi set, at der har været en markant overrepræsentation af repræsentanter for htx. Jeg skal være den sidste til at sige, at der er noget forkert i det, for htx har bestemt sine vigtige kampe at kæmpe i øjeblikket. Men vi er nødt til at indse, at vi har et grundlæggende problem, når vi på hhx er dårligt repræsenteret, og måske skal en årsag til medlemmernes oplevelse af GL findes her? For det er ikke kun problematisk internt i GL, men også eksternt i forhold til at tale medlemmernes sag uddannelsespolitisk. Dette er særligt vigtigt i en tid, hvor uddannelsespolitikken er i opbrud, og der skal trædes nye uddannelsespolitiske stier.

For vi, der arbejder på hhx og generelt på erhvervsgymnasierne, har en særlig evne til at bygge bro mellem praksis og teori. Vores unikke DNA kombinerer erhvervsfaglige og akademiske kompetencer, hvilket giver os en særlig styrke i uddannelsesverdenen. Særligt i en tid med store uddannelsespolitiske opbrud er det vigtigere end nogensinde før, at vi i GL har en bred gymnasial repræsentation. For vi på hhx har en viden, indsigt og erfaring, som ikke repræsenteres gennem de andre skoleformer.

Lad os arbejde sammen for at sikre en stærk hhx-repræsentation ved at bruge vores stemme til hovedbestyrelsesvalget.
Maria Rudbæk, lærer, Tietgen Handelsgymnasium
Kandidat til GL's hovedbestyrelse for Liste 3

Et centralt punkt er løn og ansættelsesforhold. Det er velkendt, at vi på hhx og htx halter bagud i forhold til løn sammenlignet med vores kollegaer på stx – der bliver generelt betragtet udbetalt for lidt lokalløn på erhvervsgymnasierne. Når arbejdsbyrden ikke er tilsvarende mindre, så er det svært at forsvare denne forskel. Udfordringen er dog kompleks, og der findes desværre ingen hurtig løsning. På erhvervsgymnasierne er der flere aktører som IDA og DJØF, og der er ikke samme åbenhed i forhold til løn. Rammevilkårene for lokalløn er væsentligt forskellige mellem stx og erhvervsgymnasierne. Men med udfordringerne belyst, er det tid til at trække i arbejdstøjet og kæmpe for bedre løn- og ansættelsesvilkår på erhvervsgymnasierne! Men en start er, at GL ser det som en væsentlig mærkesag, for hvor der er vilje, er der vej. For at citere Storm P: ”Intet kommer af ingenting – bortset fra lommeuld”.

Lad os arbejde sammen for at sikre en stærk hhx-repræsentation ved at bruge vores stemme til hovedbestyrelsesvalget. Kun på den måde kan vi skabe et stærkt og inkluderende uddannelsesfællesskab på tværs af bogstavkombinationer.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Anne Sophie Huus Pedersen siger:
    9. marts 2025 kl. 16:11

    Hej Maria.
    Jeg sidder i dag som HHX-repræsentant i GLs hovedbestyrelse og vil gerne udfordre det narrativ, som du præsenterer i dit indlæg. Måske jeg bedst kan gøre det ved at give faktuelle oplysninger om vores repræsentantion.
    I dag sidder vi én repræsentant fra HTX og én fra HHX i hovedbestyrelsen. Erhvervsgymnasiale medlemmer af GL udgør ca 17% af den samlede medlemsskare. Vi kunne fylde væsentligt mere, men som du selv nævner, har vi en del lærere på vores skoler, som er medlem af andre fagforeninger. Det er en udfordring.
    Jeg står selv i spidsen for ét af tre udvalg under hovedbestyrelsen (hvis vi ikke medtager netværksudvalget, som har et forretningsudvalg og en skiftende mødeledelse), og jeg var også ét af tre medlemmer af forhandlingsudvalget til OK24. Her er HHX altså fint repræsenteret ift. vores volumen. I udvalgene er begge skoleformer repræsenteret med menige medlemmer, som du også nævner.
    Dertil kommer, at vi har netværkspersoner i de erhvervsgymnasiale netværk fra både HHX og HTX med et flertal af HTX-repræsentanter, men netværkene vælger selv, hvem de vil udpege, så det afspejler en demokratisk beslutning og er altså ikke et udtryk for, at vi er bevidst underrepræsenterede af GL.
    Vi har naturligvis også tillidsrepræsentanter fra stort set alle landets erhvervsgymnasier, som deltager aktivt og stemmer i repræsentantskabet, hvor de kan påvirke fx overenskomstkrav. Da de erhvervsgymnasiale TR deltager på vegne af deres skoler (afdelinger), er HHX på den måde repræsenteret proportionelt ift. EUX og HTX.
    Det er ikke svært at se vores interesser afspejlet i overenskomstkravene (hvor vi fik total opbakning, så også fra HHX https://gymnasieskolen.dk/articles/total-opbakning-til-ok-krav), og det er heller ikke min oplevelse igennem mine mange år i foreningen, at erhvervsgymnasiale lærere (eller andre skoleformer) forfordeles. Fx har vi i de sidste par år kanaliseret ressourcer til et større lønprojekt, der skal styrke den lokale løndannelse på erhvervsgymnasierne, og som ruller ud til medlemmerne her i foråret.
    Utilfredsheden på erhvervsgymnasierne er helt legitim, og den bunder i reelle udfordringer på løn og arbejdstid. Nogle af disse problemer har rod i overenskomstforskelle, men langt de fleste har mere at gøre med det lokale og strukturelle niveau i form af bestyrelsessammensætning, udfordringer med organisering mellem mange grupper på B- siden, en topledelse langt fra gymnasievirkeligheden og dennes modvilje mod at udmønte lokalløn og anvende alle de politisk allokerede taxameterkroner på gymnasieafdelingene.
    Jeg mener, at vi skaber flest resultater for HHX-lærerne ved at stille os solidarisk i sektoren, og jeg står gerne på mål for, at jeg rent faktisk også oplever den solidaritet gengældt af repræsentanter fra andre skoleformer.
    I de kommende år vil hele uddannelseslandskabet med al sandsynlighed se anderledes ud, og så vil både repræsentationsspørgsmålet og behovet for at stå sammen om at opnå fælles bedste løn- og arbejdsforhold blive centralt for os som organisation.
    Mvh. Anne Sophie Huus Pedersen

    Log ind for at svare
  2. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Gitte-Jesper-sort-hvid-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Htx skal styrkes af hensyn til Danmarks klima, miljø og sundhed

  • No image
    Debat

    Længe leve!

  • Anne-Sophie-Huus-Pedersen-Martin-Lamberth-aspect-ratio-348-234

    Hhx – En attraktiv eksportvare 

  • Finn.jpg
    Debat

    Ideologisk eller pragmatisk GL? Liste 4 efterlyser et konstruktivt og proaktivt GL!

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater