Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Blog Kunstig intelligens Skriftlighed
Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234

Bliver skriftligheden sat ud af spil?

9. oktober 2023
Skrevet af_
Brian Holm Sørensen

Skriftlighed gennemgår i disse tider en ret gennemgribende udvikling. Det er i dag nemmere end nogensinde før at skrive en artikel, en opgave eller for den sags skyld en forløbsplan. Faktisk havde jeg overvejet, om dette blogindlæg skulle skrives af AI, bare for at gøre det sådan helt meta-agtigt. Men det virkede på en eller anden måde også lidt som snyd.

Og det er måske i virkeligheden det, der er på spil, når vi sidder og er sådan lidt skeptiske over for AI og diverse sprogmodeller. For det er jo på en eller anden måde lidt snyd. Nej, stryg det! Det er jo ret meget snyd. Synes vi.

Jeg tror dog på, at dette syn på diverse sprogmodeller vil ændre sig i løbet af de kommende år – måske endda blot måneder. Jeg tror på, at vi indenfor en overskuelig fremtid vil se, at flere og flere lærere og elever tager AI til sig som en studiemakker, som en planlægningsassistent eller som en idegenerator. Og det er lige netop i denne kapacitet, at AI har sin sande force.

Men for nu at vende tilbage til det overordnede spørgsmål: Risikerer vi, at skriftlighed bliver sat ud af spil? Diverse chatbots kan jo alt muligt, og i virkeligheden skriver de velsagtens bedre end de dårligste elever, vi har, uanset hvor mange fejl den så laver i indholdet? Og ja, det gør den, men nej, vi risikerer ikke, at skriftligheden bliver sat ud af spil. Faktisk er det min erfaring, jo mere jeg har arbejdet med AI, at det nok er det modsatte, der vil ske.

Der er ingen som helst tvivl om, at skriftlighed vil ændre sig over de kommende år. At tro andet vil nok være en anelse for naivt. Men det ændrer ikke på, at vi stadig har brug for at kunne formulere os, for hvordan skal vi kunne finde ud af, om chatbotten leverer et godt stykke arbejde, hvis vi ikke ved, hvad det gode arbejde er?

Vi behøver ikke være bange for, at AI negligerer behovet for skriftlighed.
Brian Holm Sørensen, lærer
Mariagerfjord Gymnasium

Lad mig give et eksempel, som forklarer, hvad jeg mener. Forestil dig, at du har et bord fyldt med tuber af orange maling og en enkelt tube gul maling. Alle tuberne er ens og gennemsigtige, og der er intet, der adskiller dem fra hinanden på nogen måde. Forestil dig så, at du beder en blind mand finde den gule farve. Hvis du gør det, så skal den mand jo være helt enormt heldig for at finde den korrekte farve. Og selvom man måske kan argumentere for, at visse nuancer af orange er tæt på at være gul, så er orange, uanset hvor mange gange vi vælger den farve, altså bare ikke gul.

Og det er præcist sådan, vi skal anse AI lige nu. AI kan nok skrive en opgave, og den kan også finde ud af at lave noget, der minder om det, du gerne vil have, men som med den blinde mand og den gule farve, så er orange altså ikke gul. Den blinde mand kan sagtens male med gul, hvis man hjælper ham til at finde den gule farve, men han kan ikke selv lokalisere den gule farve. På samme måde kan AI godt lave den gode opgave, hvis du viser AI, hvad en god opgave er, og hjælper AI med at rette opgaven til, men AI kan ikke ud af ingenting skrive den gode opgave.

Derfor vil skriftlighed også i fremtiden have enorm betydning, og de, som lærer at skrive godt, vil i fremtiden være dem, vi alle vender os imod. For det at kunne skrive og formulere egne tanker vil (i et helt dystopisk scenarie) blive mere og mere sjældent, fordi visse personer vil vælge at tage den nemme vej.

Vi behøver ikke være bange, for at AI tager jobs i undervisningssektoren, og vi behøver ikke være bange for, at AI negligerer behovet for skriftlighed. Om noget så vil AI fremhæve behovet for, at vi lærer vores elever at skrive og formulere egne holdninger.

For i en verden, hvor flere søger den nemme vej og alt bliver orange, vil personer, der tør male med gult, i sandhed komme til at skille sig ud.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Niels Chr. Sauer siger:
    20. oktober 2023 kl. 14:26

    Der vil altid være behov for at validere elevers og studerendes præstationer, og med AI, der jo kun er sin vorden og må formodes at udvikle sig voldsomt fremover, vil enhver middelstor pudelhund kunne præstere en skriftlig aflevering på bestået niveau. Skriftlige produkter vil derfor ikke kunne fungere som validering længere. Det vil bringe mundtligheden stærkt ind i billedet, og det vil afstedkomme en helt ny udvikling, i mine øjne meget lovende, i retning af en meget mere autentisk og åndsnærværende uddannelseskultur lige fra grundskole til universitet.

    Log ind for at svare

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • IMG_2781-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Åbent brev til Tesfaye: Skriftlige prøveformer skal omskrives

  • 545F8FE3-176E-478D-9834-3E6191582E72-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    AI i studievejledning: En kritisk analyse af Alex Ahrendtsens forslag

  • 307284893_1264881557643755_8072268791170888879_n.jpg
    Debat

    Chatbottens frisættende potentiale

  • Engelsklaererforening-billede.jpg
    Debat

    AI har dræbt det analytiske essay – og hvad så? (en appel til handling)

  • Helene-Caprani-2025.jpeg
    Debat

    Kunstig intelligens er en bombe under vores arbejdsmiljø

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater