Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Blog Epx
3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234

Bevar det, der virker

4. juni 2025
Skrevet af_
Stine Wolff

I sektoren står vi i disse år overfor store forandringer af vores gymnasiale uddannelser og ungdomsuddannelser i det hele taget. Meget vil blive forandret, og det kan skabe nervøsitet og utryghed, men der er hos mig også et håb om, at det, som trænger til at blive forandret, vil blive det. For eksempel må det forhadte grundforløb, der gør mere skade end gavn, fordi det tærer så kraftigt på både elevers og læreres relationelle ressourcer, gerne vige for noget andet – sammen med det fastlåsende studieretningsgymnasium i øvrigt – det samme gælder en kapacitetsstyring som i sin nuværende form ikke fungerer.

Men der er også ting som virker, og som vi må værne om. En af dem er pædagogikum! Og de stemmer, som nu slår på tromme for et særligt epx-pædagogikum gør mig ærligt talt utryg på de unges vegne.

Før eksamensperioden gik i gang, har masser af lærerkandidater haft 3. og sidste besøg og dermed afsluttet deres praktiske pædagogikum, og der er lettelse og glæde at spore rundt om på lærerværelserne. På møde i GL’s Uddannelsesudvalg den 14. maj var Anne Vibeke Vennerstrøm fra SDU og holde oplæg om pædagogikum og konklusionen, som var bakket op af SDU’s Endlinerapport, som er nyeste undersøgelse af lærerkandidaternes tilfredshed, var helt klar; pædagogikum virker.

Uddannelsen, som er forankret på SDU, er forskningsbaseret og bygger på nyeste pædagogiske viden indenfor området, det er gymnasielærere selv, der underviser på uddannelsen, og uddannelsen er i selve sit curriculum så fleksibel, at den hele tiden kan tilpasses gymnasiernes formålsparagraf. At uddanne til en bestemt uddannelse eller i en bestemt didaktik har aldrig været målet med pædagogikum. Professionaliseringen som gymnasielærer består i at blive uddannet til at være en kvalificeret lærer til undervisning på gymnasialt niveau, der kan udvikle egen undervisning og samtidig reflektere over den ved hjælp af faglige metierer og et fagligt sprog både alene og sammen med andre. Pædagogikums succes kan ikke bare tilbagevises med, at lærere, der starter i pædagogikum, ofte har flere års undervisningserfaring, for som rapporten tydeligt viser, føler også lærere, der allerede har undervist i flere år, at de er klart bedre rustede efter pædagogikum og er blevet -ja- reflekterende praktikere.

Det fælles gymnasiale pædagogikum skal bevares!
Stine Wolff, lærer og studievejleder, Vestskoven Gymnasium – NEXT
Medlem af GL’s hovedbestyrelse

Epx er en ny uddannelse med et nyt formål, som er et andet end for gymnasiet og hf, som vi kender det. Et fælles didaktisk ståsted er således vigtigt for at kvalificere undervisernes (sam)arbejde på den nye uddannelse. Epx’en vil kræve åbenhed, tolerance og samarbejdsvilje fra forskelligartede fagligheder og lærergrupper, og hvis den skal komme godt fra start, er det uomgængeligt, at vi har et fælles sprog for pædagogikken, didaktikken og ikke mindst dem, det hele handler om – eleverne. Det fælles gymnasiale pædagogikum skal bevares!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • 3-8-Stine-Wolff-billede-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Mest mulig hf på epx

  • Matilde_Powers-fotograf_Marie_Hald-scaled-aspect-ratio-348-234
    Debat

    S-ordfører: Det er en bunden opgave, at hf3-elever også har et uddannelsestilbud i fremtiden

  • Daniel-Vognstrup-Perez-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Kommunikation og it i en ny virkelighed – dannelse, teknologi og kritisk sans i epx-uddannelsen

  • Kaare-Blinkenberg-NY-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Epx: På sporet af den tabte almendannelse?

  • IMG_5574.jpeg
    Debat

    Nej tak til flere megainstitutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater