Trivsel kræver ærlighed
tema_artikel_banner

Trivsel kræver ærlighed

Eleverne på Viborg Handelsgymnasium har gode muligheder for at snakke om deres sårbarhed. Skolen har ansat en trivselskonsulent og en bedstefar til at støtte eleverne og sikre trivsel.

“Vi ses senere, Tage!”

En høj 2.g’er, når lige at hilse på Tage Winther, inden han drejer væk fra den lange murstensgang på Viborg Handelsgymnasium.

Efter 41 år som folkeskolelærer arbejder Tage Winther nu som bedstefar på gymnasiet en gang om ugen.

På Viborg Handelsgymnasium arbejder man med at sikre god elevtrivsel.

En god start, ekstra samtaleforløb og opmærksomhed på den enkelte elev er vigtige elementer, hvis man vil hjælpe særligt de sårbare elever, mener skolen.

Hvis en elev har brug for særlig støtte og opfølgende samtaler, kan studievejlederne henvise til en bedsteforælder. Så træder Tage Winther til med en trøstende skulder, et skud motivation og en kærlig hånd til at strukturere hverdagen og planlægge lektielæsningen.

“Eleverne kan altid ringe til mig. Vi snakker om alt fra social angst til mobilregler. Jeg har også kontakt med lærerne, hvor vi sammen forsøger at sikre god trivsel for den enkelte elev,” siger Tage Winther, der i øjeblikket har cirka 40 elever til ugentlige samtaler.

Fast makker giver tryghed
Der er fast bordplan på den første skoledag på Viborg Handelsgymnasium.

Skolen har i flere år brugt Mary Fondens projekt Netwerk, som er et trivselsprogram til at bekæmpe ensomhed hos unge. Programmet indeholder blandt andet en makkerskabsordning og faste pladser i introforløbet.

“Det handler om at få klassens fællesskab op at køre. Mange elever fratager sig selv muligheden for at få nye venner og faglige samarbejdspartnere, hvis de altid selv vælger grupper,” siger Erna Timmer, som er studievejleder og underviser i afsætnings­økonomi og erhvervscase.

Det vigtigste for Erna Timmer er opmærksomhed på den enkelte. Men det kan være svært at nå i en travl hverdag som underviser.

Derfor er det også en god hjælp med Netwerk, fordi projektet fra start sætter trivsel på skemaet. Eleverne lærer at tage hånd om hinanden, og hvis ens makker ikke er mødt i skole, så spørger man selvfølgelig, hvad der er galt.

“Gymnasietiden handler om at få den flotte studenterhue, men også om at komme hel ud som menneske på den anden side,” siger Erna Timmer.

Sårbarhed er et tabu
Inde bag en af de massive murstensvægge på gymnasiet gemmer der sig et lille kontor, som trivselskonsulent Lena Smed smilende kalder sit ungdomsværelse.

Med hvide pelsede tæpper på stolene, grønne planter i vindueskarmen og kleenex på bordet forsøger hun at skabe et trygt rum for de unge.

Lena Smed, trivselskonsulent
Mercantec

Handelsgymnasiet er en del af uddannelsesinstitutionen Mercantec, som også tæller et teknisk gymnasium og en lang række erhvervsuddannelser.

Lena Smed hjælper elever fra hele Mercantec. Hvert år har hun op imod 300 samtaleforløb med unge mennesker, der oplever udfordringer. Det kan eksempelvis være stress, angst, ensomhed, psykiske diagnoser, misbrug og problemer i hjemmet.

Lena Smed er trivselskonsulent på Mercantec som er en del af Viborg Handelsgymnasium

Lena Smed arbejder også med trivsel ude i klasserne. Lærerne kan ­kontakte hende, hvis de oplever, at der er problemer med eksempelvis kliker og bagtaleri.

“Det er et tabu for mange unge at tale om deres sårbarhed. Jeg oplever, at der er kommet flere sårbare elever og flere, der gemmer problemerne bag en facade, lige så snart de træder ind på skolen,” siger Lena Smed, som har arbejdet på skolen i otte år.

Enten bliver eleverne henvist af studievejlederen og kontaktlæreren eller opsøger selv Lena Smed.

Herefter starter et samtaleforløb, som typisk varer i lige så lang tid, som eleven ønsker. Lena Smed tager sig god tid, for det er simpelthen en nødvendighed.

“Mange af de unge, jeg taler med, har aldrig før åbnet op og fortalt om deres sårbarhed. De fleste af dem har tårnhøje forventninger til sig selv både i forhold til deres uddannelse, deres udseende og det sociale. I samtalerne forsøger jeg først og fremmest at finde årsagerne til elevens udfordringer. For det, som vi ikke ved, kan vi ikke tage nær så godt hensyn til,” siger Lena Smed.

Tage Winther og Lena Smed har et tæt samarbejde.

Hver sommer planlægger de blandt andet en camp for ensomme unge. Den består af en uges hyttetur, finansieret af skolen, for elever, der døjer med ensomhed og social angst.

Hvis den gruppe elever kan få bare én god relation på skolen, så kan det sikre deres gennemførelse, fortæller Tage Winther.

“De unge bliver tit misforstået af klassekammeraterne, hvis de ikke tør stå frem og erkende, hvem de er, og hvilke udfordringer de døjer med. Derfor er det så vigtigt, at vi kan være ærlige over for hinanden,” siger ­Tage Winther.

Tema om sårbare unge

Læs hele Gymnasieskolens tema om sårbare unge.