

For mange rektorer og slet ingen praktiserende gymnasielærere.
Sådan har kritikken lydt af det ekspertudvalg, som børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har nedsat til at udvikle den nye epx-uddannelse.
Kritikken er blandt andet kommet fra Anders Frikke, der er ny formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).
Læs: Epx-ekspertgruppe uden gymnasielærere
En sosu-lærer er den eneste underviser blandt ekspertgruppens 13 medlemmer. Ingen gymnasielærere har fået plads. Tre rektorer og en uddannelsesleder skal repræsentere de gymnasiale uddannelser.
”Det er helt sikkert gode folk, men det er en del år siden, de selv har undervist, og der er altså sket meget didaktisk og med elevgruppen de seneste 10-15 år. Det ved rektorerne selvfølgelig godt, men de har ikke den praksisviden, en lærer med 20 ugentlige moduler har,” lyder det fra Anders Frikke.
Det nytter ikke, at en reform er en skrivebordsøvelse.
Ministeriet bekræfter
Mattias Tesfaye har lyttet til kritikken og vil nu nedsætte et panel af undervisere som supplement til ekspertgruppen. Det bekræfter presseafdelingen i Børne- og Undervisningsministeriet over for Gymnasieskolen.
Ekspertgruppen blev nedsat i midten af april som en del af aftalen om den nye erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse, epx.
Ekspertgruppen har til opgave at komme med konkrete anbefalinger til, hvordan teoretisk viden og praktiske færdigheder kan anvendes sammen i undervisningen på epx og hvilke fag, faglinjer og prøveformer der skal være på uddannelsen.
Gruppen skal også komme med anbefalinger til, hvordan indholdet på epx kan forberede eleverne til videre uddannelse.
Skal kunne realiseres
Anders Frikke glæder sig over, at Mattias Tesfaye har lyttet og nu reagerer. Han kalder det helt afgørende, at udviklingen af epx sker i tæt samspil med de lærere, der skal stå ude i klasselokalerne og realisere uddannelsen.
”Om epx bliver en succes eller ej, vil afhænge af, om idéerne kan omsættes i praksis i undervisningen,” siger Anders Frikke.
Det er afgørende, at lærerpanelet bliver hørt undervejs i processen.
Når ekspertgruppen primært består af ledere, kommer der til at mangle viden om tilrettelæggelse af undervisning. Panelets vigtigste opgave bliver derfor at sikre, at ekspertgruppens forslag er realistiske, mener GL’s formand.
”Det nytter ikke, at en reform er en skrivebordsøvelse. Lærerne skal kunne se sig selv i det,” siger Anders Frikke.
Uvis rolle
Gymnasieskolen har bedt Mattias Tesfaye svare på, hvorfor han nu vælger at nedsætte et lærerpanel, hvilken funktion det kommende lærerpanel får, og hvem der kommer til at sidde i det. Men det har ministeren ikke ønsket.
GL har peget på fire lærere, der i dag underviser på hf og eux, til panelet. Også Uddannelsesforbundet og Danmarks Lærerforening har hver peget på fire lærere, så også undervisere fra erhvervsskolernes grundforløb og 10. klasse kan blive repræsenteret. Men det er i sidste ende ministerens afgørelse, hvem der får plads i udvalget.
”Det er afgørende, at lærerpanelet bliver hørt undervejs i processen og ikke kun til sidst. Jeg forventer, at panelet løbende skal være med til både at definere nogle rammer og trykteste ekspertgruppens arbejde,” siger Anders Frikke.
Ifølge Gymnasieskolens oplysninger offentliggør Børne- og Undervisningsministeriet lærerpanelet i løbet af denne uge.
Ekspertudvalget skal fremlægge sine anbefalinger senest 1. december 2025.
Læs kommissoriet for ekspertgruppen her.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode