Nyt system gør det nemt at vidensdele
img_2174_2

Nyt system gør det nemt at vidensdele

Share. Det er navnet på en ny vidensdelingsplatform, Herlev Gymnasium og HF har opfundet. Den gør op med mangelfulde systemer og gør det nemt at få inspiration og dele viden på tværs af faggrupper.

En it-gruppe på Herlev Gymnasium og HF har på et år udviklet et nyt system til vidensdeling. Share gør ifølge lærerne op med Lectios uoverskuelige mappesystemer og de medlemsbegrænsninger, der er ved Dropbox og Google Docs.

Julian Bybeck Tosev underviser i idræt og matematik og er en del af it-gruppen, hvor han har været med til at udvikle Share. Siden er baseret på tags, som er inddelinger af emner, og lærerne på skolen har deres eget login. Tag-systemet skal gøre det mere enkelt for lærerne at finde det, de leder efter.

Julian Bybeck Tosev mener, at de platforme, der i dag bliver brugt til vidensdeling, er mangelfulde.

“De systemer, der findes i dag, er alt for tunge og rodede. Selvom alle taler om, at vidensdeling er så vigtigt, har ingen kunnet løse problemet. Jeg kunne ikke forestille mig en bedre løsning end Share,” siger han.

Lynhurtigt og tifoldigt lettere

Systemet Share blev færdigt i april, hvor det blev præsenteret for lærerne på Herlev Gymnasium og HF på et personalemøde. En del af lærerteamet er udvalgt til at afprøve systemet, og 60-70 forløb er allerede lagt op. På den måde ligger der tilgængeligt materiale på siden, når lærerne næste skoleår for alvor bliver introduceret for det nye, interne vidensdelingssystem.

Lise Danelund er engelsk- og matematiklærer og en af dem, der er gået i gang med at bruge Share. Hun kendte ikke til tags, som systemet er bygget op omkring, men synes alligevel, systemet er meget nemt at gå til.

”Jeg tror, det kan blive en kæmpe succes. Systemet er nemt, det er lynhurtigt at lægge sit materiale op, og man når ud til alle lærere på gymnasiet, og ikke kun en udvalgt skare,” siger hun.

Bjarke Jespersen underviser i biologi, idræt og psykologi på Herlev Gymnasium og HF. Han har også taget siden i brug og er begejstret for det nye system.

”Der er ingen tvivl om, at Share har gjort det lettere – tifoldigt lettere – at dele og låne af hinanden. Det er nemt intuitivt, og det tager fem sekunder at lægge materiale op frem for de fem minutter, det tager på Lectio,” siger han.

Til gavn for andre og sig selv

Social Media er overskriften på et forløb, Lise Danelund har lagt op på Share. Hun har tilføjet en kort beskrivelse og tagget de emner, der er relevante. Engelsk, Facebook, digital, non-fiction og social media er nogle af de tags, der skal gøre det lettere for Lise Danelunds kolleger at finde hendes forløb.

Når man åbner Share, er de forskellige tags tilgængelige i højre side. Trykker man eksempelvis på tagget Engelsk, dukker alle engelskforløb op. Under dem kan man finde et andet tag, der åbner op for forskellige faggruppers forløb med samme emne. Det inspirerer til helt nye idéer, mener Lise Danelund.

”Man finder pludselig noget materiale, man ikke vidste, man ledte efter. En kollega har brugt mit forløb, tilføjet nyt materiale og nye tilgangsvinkler og lagt det op igen i sin egen version. På den måde får man også videreudviklet sit eget produkt,” siger hun.

Lectio er afgået ved døden

Lectio, Google Docs, Dropbox og Facebook er nogle af de platforme, lærerne fra Herlev Gymnasium og HF brugte før. Materiale i papirform blev efterladt i skabet, og så glemte de alt om det. Google Docs og Dropbox er kun for udvalgte gæster, og Facebook er svær at navigere i.

Lise Danelund mener, at Share er et eksempel på, hvordan man kan gøre vidensdeling simpelt og materialet let tilgængeligt.

”Før delte jeg ikke engang med hele min faggruppe, men kun med udvalgte kolleger. Det gymnasium, vi har nu, kræver rigtig meget tvær- og flerfagligt samarbejde. Det samarbejde kan Share gøre meget nemmere,” siger hun.

Bjarke Jespersen ser Share som en fælles platform for skolen, der ikke før har eksisteret.

”Jeg er en del af tre faggrupper. I den ene faggruppe har vi holdt fast i Lectio, selvom systemet er afgået ved døden. I den anden faggruppe bruger vi dropbox, og i den tredje har vi slet ikke noget system,” siger han.

En ændring af lærerens rolle

På Share kan man se en oversigt over lærerne, og hvor mange forløb de hver især har lagt op. Hvis siden skal fungere optimalt, er det vigtigt, at ledelsen pålægger lærerne et ansvar for at vidensdele, mener Julian Bybeck Tosev.

”Share kan ændre lærerens rolle fra en, der bare går ind i en klasse og underviser til en lærer, der også formidler til sine kolleger. Men det er vigtigt, at man også føler, det er en del af jobbet at producere noget viden og dele det med sine kolleger,” siger han.

Lise Danelund mener, at det nye gymnasium har manglet et system som Share.

”Med den nye overenskomst er det nødvendigt, at der kommer en platform som denne, der frigiver tid til at fordybe sig i noget andet. Med Share behøver vi ikke allesammen opfinde det samme materiale. Det tror jeg faktisk, vi gør nu.”

Når Share kommer op at køre i det nye skoleår, vil it-gruppen på Herlev Gymnasium og HF gerne udbrede systemet til andre gymnasier.

Sådan fungerer Share

Se introduktionsvideo til vidensdelingssystemet Share her

Tema om vidensdeling

Gymnasieskolen har tidligere lavet tema om vidensdeling.

Læs artiklerne nedenfor: