Lærere dater sig til ny viden
No image

Lærere dater sig til ny viden

På CPH West i Ishøj har lærerne speeddatet og delt viden på tværs af faggrupper. Nogle er gået på anden date og arbejder nu sammen med andre faggrupper eller bruger nye metoder i undervisningen.

Tekst_ gs_redaktor

Lyden fra et horn runger i auditoriet. Grupper af 10 til 15 lærere står ved hver deres station, hvor deres kolleger deler ud af erfaringer fra udviklingsforløb, de har kørt med deres klasser. Rektor Trine Ladekarl Nellemann har markeret, at det er tid til at rykke videre.

Sådan så en dag ud på CPH West i Ishøj sidste år, hvor skolen som et forsøg samlede viden fra både stx, hhx og htx på en stor vidensbasar. Her var lærerne på speeddating ved forskellige stationer, hvor de blandt andet kunne høre om lektieintegreret undervisning, SRP-vejledning og løft af elever, matematik på nettet og interaktive opgaver og bevægelse i undervisningen.

Formålet med basaren var at blive bedre til at bruge hinanden på tværs af de forskellige uddannelser, fortæller rektor Trine Ladekarl Nellemann.

”Vi er et stort gymnasium, så vi har prøvet at skabe et fundament for noget fælles. Det er vigtigt, at den viden, vi har i huset, bliver spredt til flest mulige, så de gode idéer bliver brugt,” siger hun.

Metoder til alle
Carsten Vium Jørgensen er matematiklærer på hhx i Ishøj og har arbejdet med matematik på nettet og interaktive opgaver med sine elever. Han har sammen med kolleger udarbejdet digitale pixibøger til eleverne, der opsummerer det vigtigste fra pensum. I dem er der links til interaktive opgaver og screencasts, som er optagelser af skærmen, hvor læreren peger med musen, mens han forklarer. Formålet med projektet er at få eleverne til at blive mindre skræmte for matematik. På vidensbasaren viste Carsten Vium Jørgensen kolleger fra andre faggrupper, hvordan man kan bruge screencasts og forskellige it-hjælpemidler i undervisningen.

”Flere af mine elever har sagt, at det er noget af det bedste, de har oplevet i matematik. Screencasts kan også nemt bruges til at vise et fysikforsøg, eller hvordan man strukturerer en tekst. Jeg synes, det er godt, at man på den måde kan inspirere andre,” siger han.

Amalie Fangel Cleemann underviser i engelsk og idræt på hhx i Ishøj. Hun gik rundt blandt stationerne på dagen og blev inspireret af Carsten Vium Jørgensens oplæg.

”Basaren var med til at motivere mig og give mig ny viden og idéer til, hvordan jeg kan tilrettelægge min undervisning anderledes. Screencasts er en teknisk, specifik ting, jeg ellers aldrig var blevet præsenteret for,” siger hun.

Tværfaglige team
I Amalie Fangel Cleemanns engelskfaggruppe er de gode til at vidensdele, synes hun. Men ved at dele viden med kolleger fra andre faggrupper bliver man præsenteret for metoder, der kan udfordre ens måde at undervise på, mener hun.

”Når man speeddater på tværs af faggrupper, får man specifikke pædagogiske redskaber, mens vi i min eneglskfaggruppe oftest udveksler kilder og materiale,” siger hun.

I dag ser Amalie Fangel Cleemanns engelskelever nyheder hver uge som lektie. Derefter arbejder de med dem i undervisningen i både engelsk, dansk og afsætning med hvert deres faglige perspektiv. Idéen om det faglige samarbejde udsprang fra basaren.

”Nu føler vi os mere som et team frem for en masse individuelle lærere, der går ind og ud af et klasselokale. Det er fantastisk, at man kan vidensdele på den måde og få motivation og ny inspiration,” siger Amalie Fangel Cleemann.

Dagen har sået frø
Basaren blev afholdt sidste forår, og Trine Ladekarl Nellemann vil ikke afvise at gøre det igen eller skabe et helt nyt projekt for fælles vidensdeling.

”Nogle gange glemmer man at plukke de lavthængende frugter, og vi har mange kolleger, der ved rigtig mange ting internt på skolen,” siger Trine Ladekarl Nellemann.

Amalie Fangel Cleemann har haft stor glæde af at bruge en dag på at lære noget nyt.

”Vi har jo alle sammen forskellige spidskompetencer og måder at undervise på. Det er essentielt, at vi bruger hinandens ressourcer og erfaringer til at skabe den bedst mulige undervisning,” siger hun.

Der findes mange former for vidensdeling, og CPH West i Ishøj har ikke knækket nødden endnu, understreger Trine Ladekarl Nellemann. Alligevel kan hun mærke, at dagen har gjort indtryk på lærerne, der stadig bruger mange af de ting, de blev præsenteret for på vidensbasaren.

”Mange lærere har taget delelementer fra dagen og kørt dem videre på deres egen måde. Andre ting har sået frø og er noget, de arbejder på at indføre i undervisningen, siger Trine Ladekarl Nellemann.