Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om det kunstneriske fald
forside_2020_01

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om det kunstneriske fald

Det nyeste nummer af Gymnasieskolen zoomer blandt andet ind på de kunstneriske fag, stress og grundforløbet.

“Vi opfatter tabet af studieretninger som en degradering af faget.”

Det fortæller Line Højgaard Porse, der er formand for Billedkunst- og Designlærerforeningen.

I det seneste nummer af Gymnasieskolen ser vi nærmere på, hvorfor de kunstneriske fag er vigtige, og hvorfor det gør en forskel at være et studieretningsfag.

Eftersyn: Tre år med grundforløbet: Svært at få øje på succesen
Grundforløbet er kaotisk, men er også med til at udfordre eleverne fagligt, inden de vælger studieretning, viser forskning.
GL mener dog, at grundforløbet gør mere skade end gavn og opfordrer til at finde en ny løsning.

Turen til den skotske bakketop blev en øjenåbner
Det, der for nogle er en lille bakke, er for andre et ubestigeligt bjerg. Men klarer man udfordringen, vokser man. Det blev tydeligt for lærer Julie Flaherty på en studietur.

Stresslægen: Vi bør også tale om meningen med livet
Overlæge Nanna Hurwitz Eller har arbejdet med arbejdsrelateret stress i over 20 år og set, hvordan mennesker bliver nedbrudt af langvarige belastninger på jobbet. Hun mener, at der på mange arbejdspladser mangler viden om, hvordan vi undgår, at stress gør os syge.

Hverdag: Oure Kostgymnasium
Gymnnasieskolen følger i hælene på historielærer Morten Møller, der lader Oure Kostgymnasiums 3.g’erne dykke ned i skolens fortid på Rigsarkivet. Tidligere var skolen et hjem for unge kvinder, der var blevet tvangsfjernet.

Find bladet i postkassen eller læs det herunder.

Det kunstneriske fald

Læs Gymnasieskolens tema om de kunstneriske fag: