Hverdag: Oure Kostgymnasium
HVERDAG_Banner

Hverdag: Oure Kostgymnasium

“Kære frøken Schneekloth” skrev en tidligere beboer den 17. marts 1918 til forstanderen på Vejstrup Pigehjem. Pigehjemmet blev sidenhen til Oure Kostgymnasium. Historielærer Morten Møller lader 3.g’erne dykke ned i deres gymnasiums fortid. På Rigsarkivet får Oure-eleverne adgang til sagsmapper på de 16-21-årige piger, som man dengang beskrev som faldne kvinder. Det vil sige, at de enten var kriminelle eller prostituerede eller unge kvinder, der af andre årsager blev tvangsfjernet fra deres hjem.

Tekst_ Malene Romme-Mølby
Foto_ Hung Tien Vu

Sted_Oure Kostgymnasium

Dato_9. december 2019

Breve, sagsakter og billeder er små brikker

Breve, sagsakter og billeder er små brikker, som hjælper eleverne Katja, Katrine og Caroline til at få et indblik i nogle af Vejstrup-pigernes hårde skæbner.

Det er både spændende, men også lidt skræmmende, for vi bor jo lige dér, hvor de engang var dømt til at bo.

Caroline, 3.g
Oure Kostgymnasium

tværfagligt undervisningsforløb mellem historie og dansk

Besøget på Rigsarkivet er en del af et treugers tværfagligt undervisningsforløb mellem historie og dansk, som Morten Møller har planlagt.
Først får eleverne indblik i de historiske kilder på Rigsarkivet, som senere skal inspirere dem til at skrive skønlitterære fortællinger.

mappe fyldt med personlige breve, sagsakter og billeder

For hver en kvinde, der har boet på Vejstrup Pigehjem, er der en mappe fyldt med personlige breve, sagsakter og billeder.

“Straffeprotokollen beskriver udførligt, hvilke ugerninger pigerne havde gjort. Mange forsøgte at flygte, men straffen for det kunne være helt op til 14 dages ophold i betænkningsrummet, som var en form for isolationscelle,” fortæller Morten Møller.

Eleverne finder billeder

“Der er hun!”

Eleverne finder billedet af pigen, som ifølge straffeprotokollen “flygtede fra Vejstrup Pigehjem, blev samlet op af en soldat, som hun drev utugt med”. Da hun senere blev fundet igen, kom hun 10 dage i betænkningsrummet.

Elever kigger i gamle bøger

Tænk, at hun har siddet spærret inde i vores kælder som straf – jeg skal aldrig derned igen.

Sascha, 3.g
Oure Kostgymnasium

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.