Nu er jeg voksen nok til at være TR
No image

Nu er jeg voksen nok til at være TR

Det er en stor tilfredsstillelse som tillidsrepræsentant at have retten og pligten til at handle, mener Agnete Fog.

Tekst_ gs_redaktor

Jeg har altid engageret mig på arbejdspladsen, og da den tidligere TR gik af, blev jeg opfordret til at tage over. Det var meget uformelt, og der var ingen modkandidat.

Jeg havde ikke kunnet påtaget mig opgaven for nogle få år siden, men nu føler jeg, at jeg er ”voksen” nok, så jeg kan agere engageret og professionelt, uden at sager og forhandlinger går mig på personligt.

Jeg har blandt andet siddet ni år i byrådet i Allerød Kommune for De Radikale, og der har jeg lært meget om forhandlingsrummet og at tænke positivt strategisk. Som i politik vil jeg også som TR ad demokratisk vej være med til at forbedre min arbejdsplads.

Min højeste prioritet er et godt psykisk arbejdsmiljø. Det er blevet endnu vigtigere efter OK 13, og min rolle er at prøve at finde løsninger. Som TR'er har vi mindre indflydelse efter OK 13, og den gode dialog er blevet endnu mere afgørende for at skabe det gode arbejdsmiljø. Jeg mener, det er vigtigt at kunne fremsætte løsningsmuligheder, men med et klart mandat fra kollegerne.

Stor tilfredsstillelse at gøre noget
Det er et stort ansvar at være TR. Du får indsigt i personsager og kan stå med en kollega med et stort problem, du skal handle på. Nu kan jeg ikke længere nøjes med at deltage i snakken på lærerværelset, jeg skal også handle på de ting, jeg får fortalt. Og det er faktisk en stor tilfredsstillelse, at jeg nu har retten og pligten til at gøre noget!

Jeg har det godt med rollen som TR. Jeg er handlingsorienteret, og der tændes en ild i mig, når jeg står med udfordringer. Jeg har det også godt med at viderebringe kollegernes meninger over for ledelsen på min skole, og det skal man selvfølgelig også kunne.

Som TR får du et stort indblik i din arbejdsplads og i ledelse. Det er sjovt, udfordrende og en stor glæde at mærke sine kollegers anerkendelse. Jeg er i gang med GL's uddannelse for TR'er, og det giver mig en stor reel viden om hele rollen som TR og de redskaber, jeg skal kunne bruge, samtidig med at kurserne har givet mig et godt TR-netværk.

Som TR skal du være typen, der kan lægge arbejdet og sagerne bag dig, når du har fri. Det kan jeg heldigvis godt, for ellers bliver man stresset.

Tillidsrepræsentant på Ingrid Jespersens Gymnasieskole