Mishandling med strygejern lukker svensk rigmandsgymnasium
Lundsbergsskola1

Mishandling med strygejern lukker svensk rigmandsgymnasium

Efter en voldsom mishandling af to teenagedrenge med et varmt strygejern har de svenske myndigheder i denne uge lukket rigmandsskolen Lundsberg i Värmland. Alle elever er sendt hjem.

170 hjemsendte elever, 80 midlertidigt arbejdsløse medarbejdere, en fyret rektor og trusler om inddragelse af statsstøtten. Det er de foreløbige konsekvenser af en dramatisk uge på skolen Lundsberg i Sverige, skriver Dagens Nyheter. På skolen bor elever fra hele Sverige, der går i 9. klasse og gymnasiet. Lundsberg er kendt som en overklasseskole, og op mod en fjerdedel af eleverne har adelig baggrund.

I weekenden blev to drenge på 14 og 15 mishandlet med et varmt strygejern af op mod ni ældre elever. I første omgang nægtede skolen at sende de ni elever hjem, men ændrede dog hurtigt holdning. Få dage senere blev skolen lukket af Skolinspektionen, der er kontrolmyndighed for de svenske uddannelsesinstitutioner.

”De interview, vi har lavet, viser, at man fra de voksne accepterer ydmygende indvigelsesritualer. Hændelserne i weekenden skete i forbindelse med en velkomstfest, der altid er risikomiljø. I den situation skal skolen være virkelig opmærksom,” siger Ann-Marie Begler, der er generaldirektør for Skolinspektionen, til Dagens Nyheter.

Siden har skolens bestyrelse fyret rektoren og tilbudt selv at træde tilbage.

Det er ikke første gang, at Lundsberg er i søgelyset på grund af voldsomme episoder i forbindelse med introforløbet for nye elever. Tidligere sager er dog endt med, at ofret ikke ville tale med myndighederne og har derfor ikke fået konsekvenser.

Skolen kan lukke permanent
Skolinspektionens valg om at lukke skolen med umiddelbar virkning skyldes, at de frygter for elevernes sikkerhed.

”Når vi træffer beslutning om at lukke en skole uden varsel, så skyldes det, at vi vurderer, at der er en lav sandsynlighed for, at skolen kan gennemføre de store forandringer, der kræves,” siger Ann-Marie Begler fra Skolinspektionen til Dagens Nyheter.

Skolinspektionen har desuden bedt den svenske regering om at stoppe med at udbetale statsbidrag til Lundsberg, hvilket kan medføre en permanent lukning af skolen. Den henvendelse har regeringen endnu ikke reageret på.

Utilfredse elever
De 170 elever på skolen er ikke glade for lukningen. Elevrådet udsendte tidligere på ugen et brev med titlen ”Giv os en ærlig chance”, hvor de især langer ud efter mediernes dækning af balladen på skolen.

”Igen er Skolinspektionen kommet til vores skole med et forudfattet billede. Ingen har talt med os. Vi har igennem lang tid følt  os forfulgt af medierne. I stiller spørgsmål og filmer, men lytter ikke. Alt, hvad vi siger, vendes mod os, alt, vi siger, misforstås. Vi har følt et pres udefra, et ønske om at lukke skolen, hvilket for os føles meget ubehageligt. Vi, der går på skolen, trives rigtig godt, og vores lærere, elevhjemsforstandere og ledelsen med rektor og internatchefen lægger sjæl i deres arbejde hver dag. Hvis vi ikke havde trivedes uhørt godt på Lundsberg skole, havde vi jo ikke valgt at gå her,” skriver de på skolens hjemmeside.

De 170 elevers hjemkommuner skal nu finde alternative skoler til dem, mens Lundsberg er lukket.