Jens Boe Nielsen stopper som rektorformand
Jens Boe - foto

Jens Boe Nielsen stopper som rektorformand

Gymnasieskolernes Rektorforening skal have ny formand i denne måned, hvor Jens Boe Nielsen takker af.

Efter fire år som formand for Gymnasieskolernes Rektorforening (GR) stopper Jens Boe Nielsen den 27. november i år.
Det gør han på grund af foreningens vedtægter, hvor man kun må sidde i bestyrelsen i otte år.
Jens Boe Nielsen har siddet i bestyrelsen som henholdsvis kasserer og formand i otte år.

"Jeg stopper altså ikke, fordi jeg er træt af det. Jeg synes tværtimod, det har været et fantastisk spændende og vigtigt arbejde. Men alting har sin tid, og det bliver dejligt at komme tilbage til Nørre G, for det er ingen hemmelighed, at jeg har måttet forsømme skolen for at passe min formandspost," siger han til altinget.dk

Skabt en professionel forening
Jens Boe Nielsen synes, at han har været formand for en forening i stor forandring, siger han til altinget.dk.

"Da jeg trådte til, var GR en forening, der en gang imellem sendte høringssvar af sted til Undervisningsministeriet, og hvor sagerne blev ordnet på formandens køkkenbord. Det har ændret sig, og vi er blevet meget mere professionelle i de seneste år," siger han til altinget.dk.

Reformen ikke helt på plads
Men der er også ting, som ikke har ændret sig nok. Ifølge Jens Boe Nielsen er gymnasiereformen ikke blevet foldet helt ud endnu.

"Vi er nået langt, men er endnu ikke nået helt i mål. Vi mangler fortsat at få studieretningsfagene til at spille bedre sammen, hvilket var intentionen i gymnasiereformen. Men man må ikke glemme, at vi ikke fik nogen ressource til at implementere reformen. Vi skulle så at sige asfaltere, mens vi kørte," siger han til altinget.dk, men understreger dog, at reformen overordnet set har været en styrke for gymnasierne.

Hvorfor skal gymnasiet forsvare sig?
Jens Boe Nielsen forstår ikke den seneste tids debat om, at de gymnasiale uddannelser har sejret på bekostning af erhvervsskolerne.

"Der er kommet en negativ og kritisk diskurs i medierne og fra de andre interesseorganisationer i forhold til gymnasiet. Det skal vi forsvare os imod, og det er irriterende. Vi synes, vi har gjort et godt arbejde, og vi synes, vi laver nogle gode uddannelser. Hvad pokker er så problemet," spørger han retorisk og fortsætter:
"Der sidder bestemt nogle i gymnasiet, der var bedre tjent med at sidde et andet sted. Vores opgave er ikke at få flere i gymnasiet. Vi skal derimod give de unge den uddannelse, de gerne vil have," siger han til altinget.dk.

Frygter for gymnasiets fremtid
På grund af negative meldinger fra blandt andet Christiansborg frygter den afgående formand for gymnasiets fremtid.

"Jeg frygter derfor, at politikerne om et par år vil udsætte hele ungdomsuddannelsessystemet for en ny reform. Gør man det, vil man smadre et velfungerende gymnasium. Derudover har hele sektoren brug for fred og ro i de næste fem-ti år, så gymnasiereformen kan falde helt på plads," siger han til altinget.dk

Næstformand bliver formand
Jens Boe Nielsens efterfølger bliver Anne-Birgitte Rasmussen, der i dag er næstformand i Gymnasieskolernes Rektorforening og rektor på Københavns åbne Gymnasium.

Jens Boe Nielsen fortsætter som rektor på Nørre Gymnasium i København.