It har passende vægt på pædagogikum
No image

It har passende vægt på pædagogikum

Hvad mener du om kritikken af, at det teoretiske pædagogikum er for langt fra virkeligheden på gymnasierne?
”Jeg mener, at det er forkert opfattet. Vi prøver at koble teorien til praksis, i det omfang det kan lade sig gøre. Det undrer mig faktisk, at akademikere opfatter teori som virkelighedsfjern. Det er jo det, deres arbejde går ud på ude på skolerne: At transformere teorien til praksis. Derfor synes jeg, at kritikken rammer ved siden af. Desuden er teorien nødvendig. Hvis vi ikke havde teorien, havde gymnasiet ikke udviklet sig, som det har gjort.
Vi gør alt muligt for at bygge bro mellem det teoretiske og det praktiske pædagogikum. Udfordringen kan ligge i, at man ude på skolerne i den praktiske vejledning ikke får bygget den bro, der skal være mellem teori og praksis.”

Mener du, at I har integreret it i hele uddannelsen, som bekendtgørelsen betoner?
”Ja, for it har jo fået sin egen workshop. Men ellers så ligger ansvaret jo på skolerne, for it hører til i praktisk pædagogikum.”

I bestemmelserne for teoretisk pædagogikum står der ellers: ”Brugen af digitale medier og netmedieret kommunikation er en integreret del af hele uddannelsen og er væsentlig for dens didaktiske profil.”
”Det har vi selvfølgelig også øje for med den it-workshop. Og i den grad, det nu kan lade sig gøre. Vi arbejder jo på at forbedre og forandre det. Men jeg mener, at it efterhånden har fået en passende vægt i uddannelsen. Det forudsætter dog også, at kandidaterne får nogle erfaringer af lærerne ude på skolerne. At de arbejder med it-baserede undervisningsmaterialer på skolerne. Derfor kan man ikke placere ansvaret alene på teoretisk pædagogikum.”

Når man bliver bedt om at lave plancher og ellers ikke stifter bekendtskab med digital produktion, synes du så, at I har levet op til den forpligtelse?
”Alle undervisere laver powerpoint, der er nok også eksempler på podcast. Og det med hjemmesiden er fuldstændig ude i skoven at bruge som et argument for, at vi ikke bruger it. Man bliver bedt om at tage et udskrift af en hjemmeside med – det er vel ikke en fornærmelse. Men vi arbejder selvfølgelig med vores arbejdsformer løbende, og jeg synes faktisk, at det er lykkedes. Den måde, vi arbejder på, svarer til den måde, vi tænker didaktisk på.

Men kritikken går på, at kandidaterne skal aflevere opgaver, hvor it ikke indtænkes. Det beskrives som gammeldags med plancher og lignende. Hvad mener du om det?
”Det er fuldstændig forkert. Man skal se, i hvilken sammenhæng plancherne blev brugt. De blev brugt som en form for udstilling af, hvad de har arbejdet med. Ellers skulle man have haft mange projektorer i gang, det havde været tosset. Der trækkes nogle enkle elementer ud og generaliseres. Det er uretfærdigt og urimeligt, synes jeg. ”

ERIK DAMBERG
Cand.mag. og uddannelseschef for teoretisk pædagogikum på Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier på Syddansk Universitet.