Fysisk hårdt
2011-10-15 14

Fysisk hårdt

Lasse Windeløv Andersen, 27 år, begyndte sidste august på Brøndby Gymnasium, hvor han underviser i engelsk. Har desuden dansk som hovedfag.

Hvordan gik dit første møde med eleverne?

Jeg var nervøs, og jeg snakkede meget hurtigt, men det gik fint. I begyndelsen var det nærmest fysisk hårdt at være på, og jeg var meget træt efter relativt få timer. Nu har jeg en anderledes ro, når jeg er på.

Hvad ville du gerne have vidst som ny lærer, som du ved nu?

Jeg ville gerne have lagt flere skriftlige opgaver ind fra starten. Jeg kom ikke så hurtigt i gang med det skriftlige arbejde, og eleverne fik ikke skrevet så meget, så det skal de indhente i det nye år.

Hvad kan erfarne kolleger gøre for at hjælpe nye elever?

Mine kolleger har været meget åbne. De har været gode til at dele ideer og opgaver, og vi har en kultur, hvor man låner og stjæler fra hinanden. Det er også rart, at de erfarne lærere fortæller om deres udfordringer og frustrationer, så du ikke tror, du er den eneste, som har en lidt svær klasse.

Hvad er dine bedste råd til nye lærere?

Involver dig i det sociale liv på skolen, så du hurtigt føler dig som en del af hverdagen og lærergruppen. Derudover skal du turde udnytte de andre læreres kompetencer – spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt.