Annonce
Skip to content
Artikel
For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
GS_05_2023_tema_John_banner-1-aspect-ratio-348-234
30. oktober 2022

For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

Undervisning Arbejdsglæde
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Illustration_ Creative Zoo
Link er kopieret

Fokus: Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

”At åbne tyskfaget for mine elever er noget af det, jeg holder allermest af. Jeg er selv født og opvokset i Flensborg. Det er enormt tilfredsstillende, når de forstår, hvad de kan bruge faget til uden for skolen. Så føler jeg, at jeg lykkes med mit arbejde.

Det kræver, at jeg giver dem nogle ahaoplevelser. En del af eleverne kommer med fordomme om tyskfaget fra folkeskolen. Desuden er det ret almindeligt, at elever på hhx har svært ved at se meningen i at have tysk. Det er for det meste de økonomiske fag, de interesserer sig for.

Jeg gør meget ud af, at manglende sprogkundskaber og kulturel indsigt kan betyde tabte ordrer for danske virksomheder. Det er en myte, at vi kan klare os med engelsk. Det er en måde at vise eleverne på, at tyskfaget har en berettigelse, der ikke kun har med skole og uddannelse at gøre. Mange af dem fortsætter med at læse på CBS, så det er et argument, de forstår. Når jeg siger, at faget er vigtigt, skal jeg kunne begrunde det.”

Det er enormt tilfredsstillende, når de forstår, hvad de skal bruge faget til.
John Vollmer, lærer
Niels Brock

Om John Vollmer

Alder_ 34 år
Skole_ Niels Brock HHX
Fag_ Tysk og historie

Serier, musik og fodbold
”For mig er tysk kultur også et centralt element i faget. Vi ser tit en tysk film eller et afsnit af en tysk serie i undervisningen. Nogle gange får en del lyst til at se videre derhjemme. Forleden kom en elev og sagde: ”Nu har jeg set det næste afsnit, det var ikke så ringe, som jeg havde troet”. Jeg kommer også med anbefalinger til dem. Kulturen kan være en måde at lære om landets historie på. En serie som Babylon Berlin på dr.dk giver for eksempel et virkelig godt indblik i de vilde 1920’ere og 1930’ere. Jeg fortæller også gerne om, hvad jeg selv hører af tysk musik, eller hvilken tysk fodboldkamp jeg har set i weekenden. Jeg vil gerne åbne verden og vise, at kultur ikke kun er noget, der kommer fra USA.

Lige nu er den største udfordring for mig som lærer, at mange elever har svært ved at fordybe sig og koncentrere sig. De bliver forstyrret af alt det, der foregår på deres skærme. I år kører vi et forsøg på skolen, hvor de skal aflevere deres mobil i et skab, når undervisningen starter. Computerne skal være klappet sammen, indtil de får besked om andet, og en firewall blokerer for en række sociale medier, Netflix og anden underholdning. Jeg synes, det er en rigtig god ide.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

  • Fokus
    GS_05_2023_tema_Mette_banner-aspect-ratio-348-234
    Undervisning

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Fokus
    Undervisning

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Fokus
    Undervisning

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

Indhold Gymnasie­lærer – verdens bedste job?

Eleverne. Den faglige fordybelse. Samarbejdet med kollegerne. Almendannelsen. Det at gøre en forskel.

 

9 gymnasielærere fortæller om begejstringen for deres job – men også hvorfor det kan være en udfordring.

  • Kapitel 1

    “Jeg er tæt på eleverne – det kan jeg godt lide”

  • Kapitel 2

    “Jeg bliver glad, når det går godt for eleverne”

  • Kapitel 3

    “Gymnasiet er et levende videnscenter”

  • Kapitel 4

    “Jeg kan godt lide at få et hold til at fungere”

  • Kapitel 5

    For John er det vigtigt at skabe aha-oplevelser

  • Kapitel 6

    Lone får energi af gnisten i elevernes øjne

  • Kapitel 7

    “Jeg ved selv, hvilken kæmpe forskel en lærer kan gøre”

  • Kapitel 8

    “Jeg har verdens bedste job”

  • Kapitel 9

    Aleksander får en glædesrus af at rykke holdninger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater