Fokus på løn og lokale løntillæg i det nye nummer af Gymnasieskolen
grafik_til_gym

Fokus på løn og lokale løntillæg i det nye nummer af Gymnasieskolen

Lønudvikling, stille pigers angst for at sige noget ”forkert”, et stort hollandsk lærerdrevet projekt samt et interview med coachen Rasmus Ankersen er blandt emnerne i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Det seneste nummer af Gymnasieskolens trykte udgave, der udkommer i denne uge, ser først og fremmest nærmere på lønudviklingen blandt gymnasielærere. Den kommer ifølge en ekspert i stigende grad til at afhænge af den lokale lønudvikling, hvilket dog skaber bekymring blandt en del tillidsrepræsentanter samt uenighed på lærerværelset, hvorvidt flere engangsvederlag er godt eller skidt.

Stille piger skal turde tale
De danske gymnasieuddannelser har en gruppe perfektionistiske piger blandt eleverne. De er bange for at sige noget forkert og vælger derfor i mange tilfælde at tie.

Gymnasieskolen har besøgt Århus Katedralskole, hvor tre lærere er gået sammen om et projekt, der handler om at få pigerne væk fra de negative tanker og ind i dialogen.

Lærere går forrest i forbedringsproces
En tidligere konsulent hos McKinsey i Holland sagde sit job op og har sammen med lærere på nu 105 gymnasier og grundskoler skabt et stort udviklingsprojekt, som oversat til dansk betyder lærerkraft. Meningen er at skabe en udviklingskultur, hvor lærerne gennem 8-10 ugers forløb skal blive i stand til at forbedre deres undervisning gennem strukturerede og hyppige samtaler med udgangspunkt i lærernes og elevernes hverdag. Udgangspunktet for at tage initiativ for skolernes udvikling er, at lærerne selv bedst ved, hvordan de passer deres arbejde.

”Har du lektier for i dag, lille skat?”
Forældre involverer sig i stigende grad i deres børns uddannelse – helt op på universitetsniveau! Det omfatter selvfølgelig også gymnasiet. Måske handler det om, at brugerne vil sikre, at de får noget for pengene, men eksperter peger på, at interessen for og opbakningen til podernes uddannelse generelt bare er større i dag. Det er på sin vis godt, siger lærerne. Men det skaber også øget kritik af skolerne og større karakterpres på eleverne.

Risiko, fejl og hårdt arbejde er en succesformel
Danske gymnasielærere og elever kan lære noget af de miljøer, hvor verdens bedste sportsfolk opholder sig, mener Rasmus Ankersen, der coacher både erhvervsledere og sportsfolk. Det handler blandt andet om den rigtige indstilling til at ville arbejde hårdt, modet til at arbejde på kanten af kompetencerne, ærlig feedback og en bevidsthed om, hvad der skal til for at skabe forbedringer. Det er arbejdsprocessen forud for succesen, der er interessant og værd at kopiere, siger Ankersen.

Læs Gymnasieskolens oktober-udgave ved at klikke på forsiden nedenunder.