Dygtige lærebogsforfattere efterlyses
mathildepris199

Dygtige lærebogsforfattere efterlyses

Er det dig, der skal vinde Undervisningsmiddelprisen 2015? Så skal Undervisningsministeriet have din ansøgning i løbet af de næste tre uger.

Så er det nu, hvis du vil indstille dig selv eller en kollega til Undervisningsmiddelprisen 2015.

Prisen gives hvert år til et undervisningsmiddel af særlig høj kvalitet, der er rettet mod folkeskolen, ungdomsuddannelserne eller voksenuddannelserne.

Undervisningsmiddelprisen er i alt på 105.000 kroner – fordelt på en prisvinder og to andenpladser.

Har åbnet nye døre
Man kan indstille en enkelt bog, et helt lærebogssystem, digitale læremidler eller andre undervisningsmidler. Materialet skal både være fagligt velfunderet og engagere eleverne.

I år gik prisen til de to gymnasielærere Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove. De blev belønnet for deres lærebogssystem til tysk Ein neuer Anfang, der har fokus på brobygning mellem grundskolen og gymnasiet.

”Det har betydet meget for os, at vi vandt prisen. Fagligt har det åbnet nye døre. Vi har blandet andet fået mulighed for at holde kurser,” fortæller Mathilde Nygaard Beck, der underviser i tysk og dramatik på Egaa Gymnasium.

Betydning i hverdagen
Ifølge Mathilde Nygaard Beck har prisen slået de to forfatteres navne fast i forlagsbranchen og motiveret dem til at lave mere undervisningsmateriale i fremtiden.

”Det har været en stor glæde for os at blive anerkendt på så højt plan. Men også i den daglige undervisning har prisen haft betydning. Den er med til at understøtte fornemmelsen af, at vi 'gør det rigtige’,” siger hun.

Fagblade er sponsorer
Undervisningsmiddelprisen er stiftet og sponsoreret af Undervisningsministeriet i samarbejde med Center for Undervisningsmidler, fagbladene Gymnasieskolen, Folkeskolen og Uddannelsesbladet samt medlemsmagasinet Frie skoler.

Ansøgningsfristen er fredag den 7. november 2014.

Undervisningsmiddelprisen bliver uddelt på Danmarks Læringsfestival den 3.-4. marts 2015 i København.

Ansøgning og materialer skal sendes til Undervisningsministeriet. Hent ansøgningsskemaet her